Zou er bij een VIERKANT afvoerputje ook een draaikolk ontstaan bij het leeglopen van een bad?

Praktisch is het natuurlijk niet een vierkant afvoerputje maar nav de uitleg WAAROM een draaikolk ontstaat ben ik nu wel benieuwd of dit met een vierkant gat ook zou gebeuren, of verstoord dat gat de draaikolk als hij dreigt te ontstaan

Toegevoegd na 53 seconden:
oei oei oei: verstoord = verstoort

amigo
13 jaar geleden

Antwoorden (3)

Ik zie niet zozeer het onpractische van een vierkante afvoerput. Die in het troitoir of straat zijn meestal ook vierkant. Als hier een grote hoeveelheid water boven zou staan die ineens door de put zou worden afgevoerd zal hier ook een soort van draaikolk boven ontstaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja , dit zou ook een draaiende beweging hebben , weliswaar met wat afwijkingen door die rechte stukken als obstakel.
Maar , net zoals bij een rond gat speelt de corioliskracht evenzeer.Als er veel obstakels zijn zou er wel eens een bijkkolkje kunnen ontstaan (dat heb je in rivieren ook bij obstakels als rotsen)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
alleen is het een broodje aap van die coriolisversnelling. Dat heeft een grapjas ooit verzonnen, en mensen blijven er maar in geloven....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maar dat is niet waar!
Wat wel waar is , is de richting van de kolk. Die zou in het Noordelijk halfrond theoretisch in tegenwijzerzin moeten draaien door die kracht. In praktijk niet ...en DAT wordt uitgebuit door charlatans . Niet het feit dat die kracht er niet zou zijn : want die is er!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Grapjas?
http://nl.wikipedia.org/wiki/Gustave-Gaspard_Coriolis
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Die coriolisversnelling bestaat wel ja. Maar dat de coriolisversnelling die kolk zou veroozaken, en al helemaal de richting van die kolk, dat is wat er niet klopt.
Maar natuurlijk ontstaat er een draaikolk. Het water stroomt evengoed weg als bij een rond afvoerput.

Zie: http://www.goeievraag.nl/vraag/ontstaat-draaikolk-bad-laat-leeglopen.108582#575605 voor verdere toelicting.... ;)