Dit zijn specifieke chemische reacties waarbij niet de ene toestand volledig overgaat in de andere (zoals A+B->C+D, dus na de reactie enkel C en D over), maar waarbij zich na verloop van tijd een evenwicht instelt tussen de hoeveelheid stof (A+B<->C+D, na verloop van tijd is er bijvoorbeeld nog 80% A en B, en 20% C en D, en deze percentages blijven gelijk).
Dit kan toegepast worden bij veel industriele chemische reacties, zoals bijvoorbeeld het Haber-Boschproces.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
weet u toevallig nog meer voorbeelden hiervan?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja hoor.
Onder andere ongebluste kalk die gebruikt wordt om vocht op te nemen, en zijn water terug afgeeft bij verhitting (evenwicht verplaatst zich als temperatuur toeneemt): CaO+H2O<->Co(OH)2
Ook het transport van zuurstof in je bloed: hemoglobine+O2<->oxyhemoglobine
hier verplaatst het evenwicht zich naargelang de concentratie van O2. In de longen is er veel O2, en bindt dit zich op het hemoglobine. Eenmaal in de weefsels aangekomen is er weinig O2 en lost dit weer van de hemoglobine.
Ook de vorming van druipstenen in grotten is een evenwichtsreactie, namelijk CaCO3+H2CO3<->Ca2+ + 2Hco-. Meer hierover op volgende site: http://old.iupac.org/didac/Didac%20Ned/Didac02/Content/E26.htm
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Klein foutje: CaO+H2O<->Ca(OH)2