Doet een diepgevroren ijsklontje er langer over om te ontdooien dan een licht bevroren ijsklontje?

Stel, een ijsklontje is tot stand gekomen in een vriezer van -20. Doet deze er langer over om te smelten dan een ijsklontje, tot stand gekomen in een vriezer van -2?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.8K

Het beste antwoord

Ja, omdat dat ijsklontje kouder is zal het inderdaad er langer over moeten doen.
Net als dat wanneer je water kookt een grote hoeveelheid later zal koken dan een kleine en water met een temperatuur van 90 graden Celsius eerder zal koken dan water met een temperatuur van 2 graden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

jha. die van -20 moet eerst het helemaal `opwarmen `tot 0 voordat het pas kan gaan smelten. die van -2 is daar veel sneller.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit zal inderdaad zo zijn. Maar pas op, in sommige situaties kan je intuïtie je bedriegen: heet water bevriest sneller dan koud water (zie "Mpemba-effect").
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is wel waar maar het effect in de tijd is niet groot. De energie nodig voor "opwarmen" is vele malen kleiner dan die van smelten.

De warmtecapaciteit van ijs is ca 2 kJ/kg C (dus 2000 J per kg ijs die 1 graad warmer wordt)

De smeltwarmte van ijs is 334 kJ/kg!!!!

Dus als je 1 kg ijs van -20 naar 0 graden laat opwarmen kost dit: ca 40 kJ
Het smelten van die kg ijs kost 334 kJ, bijna 10x zo veel.

(het effect is andersom ook zo: opwarmen van water van 0 naar 100 graden kost natuurlijk veel energie maar al dat water laten verdampen kost VEEL meer energie)
amigo