Waarom komt er bij dissimilatie energie vrij?

Bij scheikunde hebben we geleerd dat de vorming van bindingen van reactieproducten energie oplevert, en het verbreken van bindingen van beginstoffen energie kost. Daar kijken we naar bij endotherme en exotherme reactie.
Bij Biologie leren we dat bij dissimilatie, dus eigenlijk het verbreken van bindingen, energie vrijkomt.
Dissimilatie moet juist dan energie kosten, want je verbreekt een binding en daar is volgens scheikunde energie voor nodig?

een jaar geleden
1.4K

Antwoorden (2)

Bij endotherme reacties is energie nodig om de verbindingen te verbreken. Dus als je dat gedaan hebt en je wilt het weer uit elkaar halen, komt er energie vrij (wellicht dat er een activeringsenergie nodig is om het zaakje te starten, maar netto komt er dan energie bij vrij).
Dus als je iets op hebt gebouwd wat een enodtherme reactie is (bijvoorbeeld fotosynthese, hierbij wordt er glucose gemaakt en daar is energie voor nodig), kan je daarna weer afbreken om er energie weer uit te halen (dissimilatie levert energie op).
Thecis
een jaar geleden
De basis van je vraga is fout, of iig een misverstand:
"Bij Biologie leren we dat bij dissimilatie, dus eigenlijk het verbreken van bindingen, energie vrijkomt."
Dissimilatie is niet 'het verbreken van verbindingen', of iig is dat niet waar het in de kern om gaat. Het gaat om het omzetten van complexe, energierijke stoffen (zoals glucose/suiker) in simpele, energiearmere stoffen als water en CO2. Assimilatie is exact het omgekeerde, namelijk energie opvangen en opslaan in complexe, energierijke stoffen.
Aanvulling; Dus waarom komt er bij dissimilatie energie vrij? Omdat er gebruik gemaakt kan wordne van energierijke stoffen, die eerder juist zijn gemaakt door er energie (mn uit fotosynthese) 'in te stoppen'.
Toegevoegd op 29 april 2022 07:20: tekst
tinus1969
een jaar geleden
Thecis
een jaar geleden
Mooi antwoord, +