Is er een manier om te bepalen of een chemische verbinding kan bestaan, anders dan het 'kloppend' maken met 'voldoende' elementen?

Bv: CnHnOn, met n=nummer, kun je bepalen of dat bestaat?
En voor niet-koolwaterstoffen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Reddie
9 jaar geleden
"het 'kloppend' maken met 'voldoende' elementen" gaat over reactievergelijkingen, en heeft niets te maken met het bestaan van verbindingen.

Antwoorden (1)

Er zijn wel formules voor ja

voor de alkanen geldt algemeen: CnH(2n+2)
Voor de alkenen (1 dubbele binding) geldt algemeen: CnH(2n)
Voor de alkienen (1 triple binding of 2 dubbele bindingen) geldt algemeen CnH(2n-2)

Voor de moeilijkere verbindingen is er zo veel variatie dat een algemene formule niet meer mogelijk is. Vaak is het dan dat je ook moet weten hoe het er uit ziet. Dat kan je natuurlijk afleiden uit de naam (de officiele chemische naam, alcohol zegt te weinig, ethanol al veel meer, dan weet je hoe het er uit ziet).

Maar zeker bij grotere moleculen zoals suikers (saccheriden), dan wordt het moeilijker. C6H12O6 is een algemene iets. Het kan namelijk zowel glucose als fructose zijn. De algemen formule hiervan bestaat wel en is Cm(H2O)2n. Let hierbij op dat m en n niet hetzelfde hoeven te zijn.
Ook moet je rekening houden dat er suikers zijn die hier een uitzondering op vormen (deoxyribose in DNA is C5H10O4)
Thecis