hoe krijg je een elektrische schok als je een schroevendraaier in het stopcontact doet?

Om stroom te laten lopen moet er altijd een gesloten stroomkring zijn. Bij een stopcontact krijgen we dit voor elkaar door de 2 polen met elkaar te verbinden. Hoe kan het dan toch zo zijn dat we een schok krijgen van een stopcontact als we een schroevendraaier in 1 van de gaten doen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
11.3K

Antwoorden (7)

Omdat er stroom zal lopen via de schroevendraaier en je lichaam, naar de aarde toe.
Als je een vogeltje zou zijn en hetzelfde zou doen, krijg je geen schok, omdat je dan niet verbonden bent met de aarde.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ook als het vogeltje tussen de fase en aarde contact maakt zal het gebraden worden.
Als je de schroevendraaier bij het metalen (geleidende deel ) vast pakt, wordt en een stroomkring gesloten die via jou in de aarde verdwijnt. Als je kans zou zien gedurende die tijd in de lucht te blijven, dus geen contact met de aarde maak, zou je geen schok krijgen, want dan is de stroomkring niet gesloten. Je zou ook op iets isolerendsm=, zoals b.v. een rubber matje kunnen gaan staan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er zijn weinig materialen waar je op staat (direct of indirect) die geleidend zijn. Een stenen vloer, een tapijt of laminaat enz... allemaal niet geleidend, maar toch voel je de schok, dus zou het er op duiden dat er stroom doorheen gaat...(dat ze geleidend zijn)
Die kans is slechts 50% je hebt immers de fase en de nul.
Als je de schroevendraaier beetpakt bij het metalen gedeelte gaat er een beetje stroom via je lichaam naar de aarde. Dit komt door de relatief hoge spanning van 230V hetgeen aanvoelt als een irritante trilling van 50 Hz
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bij maximaal één poging is je kans op een lekkere dreun inderdaad 50%. Echter, als je per se een optater wilt, dan steek je 'm natuurlijk ook in 't andere gat, dus kans 100%.
ronaldP
11 jaar geleden
Irritante trilling? Neem maar van mij aan (ervaringsdeskundige) dat je je 10 minuten op een andere planeet kan voelen. En dan hebben we het niet over het aanraken van fase en nul. Natuurlijk is alles afhankelijk van het moment, omstandigheden en de manier waarop maar gevaar moet je niet bachetaliseren!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is inderdaad wel iets meer dan een irritante trilling. (Ook ervaringsdeskundige) Overigens houdt de frequentie van het lichtnet niet direct verband met de spanning.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als er in huis elektrische apparaten zijn ingeschakeld kan men via de 0 fase ook een behoorlijke oplawaai krijgen, de weerstand via het lichaam is lager dan via de kabels terug naar de wijktransformator.
Even een vraag aan diegene die zeggen dat je een schok krijgt als je het metaal aanraakt als je naast het stopcontact staat...

Er vanuitgaand dat je schoenen draagt op dat moment, hoe kan het dan zijn dat de stroom via jouw lichaam gaat?
Jouw zolen zijn immers niet geleidend materiaal... :)

Als ik even de situatie omdraai en mijn mijn schoen in het stopconact kan steken, dan zou ik geen schok voelen, omdat de zool niet geleidend is. Als ik anders 1 draad in het stopcontact steek en deze aan het einde met een lamp verbind en de andere draad van de lamp af laat komen en deze in mijn schoen steek, ik een verlichtte kamer zou krijgen....

Hoe is dit te verklaren?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Naar mijn bescheidde mening begrijpen de meeste je vraagstelling niet.

In onze westerse wereld hebben we in de hoogspanningsgedeelte van het elektranetwerk enkel de positieve fase over kabels lopen, de negatieve fase is gewoon de aarde.

Dit betekend dat bij het laatste transformatorstation in een wijk de 0 fase gewoon aan de aarde wordt gekoppeld en de aarde dus dient als 0fase (blauwe draad) tussen het transformatorstation en de generator (elektriciteitscentrale).

Door deze wijze kan ook de aarding van een apparaat perfect werken en vloeit lekspanning perfect af.

Als nadeel heeft het inderdaad dat als men een fase in een stopcontact verbind via het lichaam aan de aarde men een schok krijgt omdat men dan via het lichaam een gewone kortsluiting veroorzaakt.

Om ongevallen met elektra te voorkomen heeft men dan ook in oudere installaties de zogenaamde smeltzekeringen de schakelaars.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er is geen positieve fase, er is namelijk wisselspanning.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En spanning stroomt niet
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dus via de 0fase(blauwe draad) komt ook er ook spanning het huis in?
Er is sprake van een stroomkring.
De nul is indirect verbonden met de aarde. Als je de fase aanraakt gaat de stroom via jou naar de aarde en uiteindelijk naar de nul(en weer terug er is wisselspanning). In je meterkast wordt de verschilstroom tussen de fase en de nul gemeten. Als er een verschil is, dan loopt er stiekem een deel van de stroom via de aarde in plaats van via de nul in het stopcontact. Dan gaat de aardlekschakelaar ingrijpen.

In de badkamer geld dit niet, omdat het scheerstopcontact achter een scheidingstransformator zit, er is dan geen stroomkring als je één aansluiting aanraakt. Dit kun je met zo'n schroevendraaier met ingebouwd neonlampje testen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Voor alle duidelijkheid, het is niet de frequentie (50 Hz) die de schok veroorzaakt maar de spanning. Uw lichaam heeft een bepaalde, zeer grote, weerstand en die spanning veroorzaakt een stroom. Die stroom gaat door uw lichaam met als gevolg dat u pijn voelt. Met eenzelfde spanning, bv 230V, maar nu gelijkstroom zal u veel meer pijn voelen dan bij een wisselstroom omdat dan de gemiddelde waarde lager is.