Waaraan zet een ruimteschip zich af?

De ruimte is een vacuüm en er zit geen materie,
waaraan zet een ruimte schip zich af als er geen materie is?

Daar kan ik met mijn gedachten geen logica in vinden.

Als ik loop zet ik mezelf af aan een vaste materie ( aarde )
Een boot zet zichzelf af aan een vloeistof materie ( water )
Een vliegtuig zet zichzelf af aan een gas materie ( lucht )

Dus hoe kun je in een ruimte zonder materie vooruit komen ?

erotisi
2 jaar geleden
Een opgeblazen ballon niet dicht zal ook bewegen

Antwoorden (1)

Een ruimteschip zet zich af van zichzelf.

Je kan dat in de ruimte overigens met alles doen. Op aarde trouwens ook zolang de grond waarop je het doet niet teveel wrijving heeft.
Ga in een supermarktwagen zitten met een zwaar object. Een fust bier ofzo.
Gooi het fust weg uit de wagen en jij beweegt de andere kant op. Aangenomen dat de wielen goed rollen en de ondergrond glad is. (dit is dus geen afzetten zoals met lopen)
Dit voorbeeld werkt in de ruimte nog beter omdat daar geen wrijving is.
Welnu een ruimteschip doet dat in principe ook, net als een straaljager. Die zet zich ook niet af tegen de lucht.

Dus hoe kun je in een ruimte zonder materie vooruit komen ?
Door een tegengestelde kracht op het voertuig uit te oefenen. Dus door deeltjes naar achteren te gooien ga jij vooruit.
===
Overigens is het mooie van het luchtledige, dat eenmaal op snelheid je eigenlijk niet (amper) afremt.
===
Goed punt van Crispy. De raket zet zich dus af aan de energieontlading, de uitgestoten gassen.

https://wibnet.nl/techniek/raketten/hoe-beweegt-een-raket-zich-voort-in-een-vacuum

"

Maar raketten hoeven zich nergens aan af te zetten: de energieontlading van het vaartuig zelf zorgt voor de voortstuwing, zowel in de ruimte als in de atmosfeer van de aarde.
...
De motor van een raket stoot hete gassen uit, die het vaartuig naar voren stuwen, zoals de terugslag van een pistoolschot.

"
Toegevoegd op 05 februari 2022 08:51: tekst
2 jaar geleden
crispy
2 jaar geleden
min. Je geeft niet duidelijk aan wat er dan naar achteren gegooid wordt.
MasterSword
2 jaar geleden
Hier een kleine drone in een vacuüm ruimte, kan niet meer vliegen zonder lucht https://youtu.be/g8-pxkaipcg Als de ruimte vacuüm is zal de materie uit de raket verdwijnen, en zal de raket tot stil stand komen. Een vis op het droge kan ook niet zwemmen, wel beetje af zetten van de grond. Maar een raket kan alleen op de aarde vooruit, en kan alleen op de aarde blijven werken in mijn gedachten. Vis kan uit de kom springen, maar kan niet over het land.
( Alleen water is de wereld van de vis ) Als ik loop dan kom ik door mezelf ook vooruit, behalve als er een grote ravijn is waar ik niet kan over lopen zonder brug. Beweging in vacuum met materie kan niet,
of het moet magnetisme zijn. En een raket werkt niet met magneten.
LeonardN
2 jaar geleden
@Crispy min. Je geeft niet duidelijk aan wat er dan naar achteren gegooid wordt. Goed punt, zal hem even aanvullen.
LeonardN
2 jaar geleden
@Mastersword 1. Je vraag gaat over rakketen, niet over helicopters/drones. Helicopters kunnen idd niet vliegen in de ruimte, helicopters gooien ook niks weg in die zin.
2. "in mijn gedachten." Kijk naar de realiteit. Een raket werkt in de luchtlaag (op aarder) hetzelfde als in de ruimte. Doe het door mij gegeven experiment. Bedenk dan (of bemerk) dat dit beter werkt op een ijsvlak dan op een grond waarin je wegzakt. Met andere woorden, minder wrijving = beter. In de ruimte is (bijna) geen wrijving. Hier werkt het wegwerpen van een object om beweging te veroorzaken het mooist en alle kanten op.
3. "Beweging in vacuum met materie kan niet," Je kan geen onwaarheden gaan stellen als feit. Beweging in vacuum kan prima. Maar niet elke methode van voortbeweging kan. Voorbeweging zoals een drone kan niet, maar dat is geen reden dat voortstuwing via raketmotoren niet kan. Betwist je de waarheid van raketaandrijving in de ruimte?
Thecis
2 jaar geleden
Eigenlijk is het heel simpel, er is behoud van massamiddelpunt (dus eigenlijk behoud van impuls van het totale systeem). Wanneer er massa uitgeworpen wordt, moet de raket naar voren gaan om impuls te behouden. @mastersword
Een drone e.d. werkt op een heel andere manier. In jouw gedachten kan een raket alleen op aarde werken. De praktijk laat anders zien.