Hoe werkt een blaastest?

Welk stofje in een blaastest zorgt ervoor dat je kan zien dat iemand alcohol heef gedronken of niet?
Hoe werkt dat proces precies?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.6K

Het beste antwoord

Het werkt als een infraroodchromatograaf. De deeltjes bewegen door de meter heen de hoeveelheid en intensiteit van het infrarood dat erdoorheen schijnt wordt gemeten. Hierdoor krijg je een grafiek met toppen en dalen die karakteristiek zijn voor bepaalde molecuulgroepen zoals C=O bijvoorbeeld. De meter bepaald welke bij alcohol horen, maar ook de concentratie.