Gezien de bestanddelen waaruit glas is gemaakt, lijkt het mij,dat het ten eeuwige dage of in elk geval wel zo'n 1000 jaar in de grond blijft zitten, al dan niet aangetast door in de bodem aanwezige zuren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er wordt op allerlei plekken glas van duizenden jaren gevonden, flesjes uit de Romeinse tijd bijvoorbeeld. Dus plus, hoewel ik denk dat je het wat kort inschat...
Glas vergaat niet in de grond , anders dan door breuk of anderen mechanische effecten die de stukken kleiner maakt.
Glas wordt eigenlijk alleen door HF en deels door natronwaterglas aangegrepen/aangetast.
Deze reactieve stoffen die bovendien zelden in de natuur voorkomen vergrijpen zich eerden aan gemakkelijker prooien, kalksteen oid.
Glas zou dus wel een HEEL oud kunnen worden.
Soms worden verglaasde kanalen gevonden , een blikseminslag in zand en daarvan worden wel een heel oude exemplaren gevonden .
Gesmolten SiO2 (kwartsglas) is echter minder inert dan glas .
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Langzamerhand verandert het glas van karakter, in de grond duurt dat erg lang, maar als je in veel grotere tijdschalen denkt dan kan het weer deel gaan uitmaken van rotsen en zelfs weer diep in de aardkorst terecht komen, dan heb je het wel over honderden miljoenen jaren. Verder hangt het er vanaf wat de omgeving van het glas is, daardoor zou er wat uitwisseling kunnen zijn tussen ionen in het glasoppervlak en omringende vloeistof, vazen van een paar duizend jaar oud zien er trouwens niet erg aangetast uit.