Kan morfine neusspray verdampen?

Onze dochter gebruikt Instanyl (Fentanyl morfine) in neussprayvorm bij ernstige doorbraakpijn bij kanker.
Nu valt ons vanaf het begin al op dat de glazen flesjes soms bij aanvang al minder vloeistof bevatten. Ze doet veel minder lang met een flesje dan dat officieel zou moeten kunnen. Ze kan er zelf niet bij dus het is uitgesloten dat ze teveel/vaker gebruikt. Het valt me op dat als ik een streepje op het etiket zet om het vloeistofniveau aan te duiden voor en ook na gebruik, het niveau iets gezakt is tussen twee keer in. Zonder dat het gebruikt wordt dus! Op internet regent het identieke klachten over deze flesjes. Ik heb het idee dat het verdampt oid. De aangebroken flesjes en ook de niet-aangebroken flesjes worden op kamertemperatuur bewaard en staan niet in de zon. Beschermtuutje gaat er meteen weer op (waar ik soms wel wat 'condens' achtige druppels in zie). Ik ben heel benieuwd of iemand de gouden tip heeft om dit te achterhalen/onderzoeken en natuurlijk hoe dit te voorkomen. Alle tips zijn welkom! Bij voorbaat dank!

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
1.8K

Antwoorden (1)

In ieder geval kan de fentanyl zelf NIET verdampen. Alleen de vloeistof waarin het is opgelost zou wat kunnen verdampen.
Als je het echter de dosering door het veranderende volume niet vertrouwt kan je overleggen met de huisarts of oncoloog om in plaats van de spray over te stappen op fentanylpleisters. Dit zijn heel speciale pleisters die gedurende drie dagen worden opgeplakt en zeer nauwkeurig doseren. Dit is echter wel specialistenwerk voor de oncoloog
eventueel voorafgegaan door overleg met de huisarts en/of apotheker.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Dankjewel voor je snelle reactie Elder161. De Fentanylpleisters gebruikt ze ook, naast de neusspray. Jammergenoeg heeft ze ook de Instanyl dus echt nodig. Dat betekent dat we telkens tegen hetzelfde probleem aan blijven lopen. Je stelt dat het verdampen vd vloeistof wel wat zou kunnen verdampen. Soms kun je gewoon met het blote oog al verschil in vloeistofniveau zien. Heb je misschien enig idee hoe dit tegen te kunnen gaan? Zou bewaren in koelkast oid nog verschil kunnen maken?
PS In bijsluiter wordt vermeld dat flesjes rechtop moeten blijven na opening. Onze ervaring is dat dit al belangrijk is voordat het geopend wordt. Als een flesje liggend wordt geleverd (en miss ook bij apotheek al gelegen heeft...) het significant sneller leeg is. Hopelijk helpt deze aanvulling nog om dit mysterie op te lossen...
Thecis
3 jaar geleden
Ergens klopt we inderdaaf iets niet. Als het water verdampt, betekent dit dat de concentratie Fentanyl omhoog gaat. Oftewel, kans op overdosering schirt omhoog. En de risicos bij overdosering van Fentanyl zijn aanzienlijk. Zeker bij kinderen die een lager gewicht hebben. Dit móet aangegeven worden bij arts, apotheek en fabrikant. Dit valt onder farmacovigilantie en daar dient onderzoek naar gedaan te worden. De arts bijsluiter geeft aan dat onder de 30 graden opgeslagen dient te worden maar niet bevroren. Dus in principe kan het in de koelkast. Rechtop bewaren want als de dop inderdaad lek Is, zal het lekken. Rechtop zal alleen condenswater zijn. Liggend zal het mengsel (incl fentanyl) lekken. Wellicht kijken naar een alternatieve leverancier/fabrikant. Daar kan de apotheek bij helpen. Misschien dat je het dan zelf moet betalen vanwege het preferentiebeleid.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Dankjewel, Thecis voor je waardevolle reactie. Daar ligt precies mijn zorg inderdaad: Krijgt ze nu niet heel veel meer binnen? We zijn hierover transparant naar huisarts, anesthesioloog, naar eigen apotheek, naar ziekenhuis-apotheek en dienstapotheek en ook thuiszorgverpleegkundigen zijn op de hoogte. Heb de fabrikant nog niet gemaild, maar dat is omdat ik door alle reacties op internet eerlijk gezegd het beeld kreeg dat dit toch niet veel zin zou hebben. Ik moet dat natuurlijk ook gewoon doen.
Maar soms ontbreekt het me aan energie/tijd. (Onze dochter van 19 is in palliatieve fase)
We hebben inmiddels uitgeprobeerd of koude nog invloed heeft, door er twee koelelementen bij in de buurt te leggen (zodat het niet bevriest). Het leek er even op dat dit hielp om het vloeistofniveau stabiel te houden, maar daarna helaas niet.
Je idee om een andere leverancier te benaderen, gaat helaas niet. Bij mijn weten is Takeda de leverancier hiervoor in Nederland. Heel fijn dat je met ons meedenkt!