is er een proef die aantoont dat zoutzuur gevaarlijk is voor het menselijk lichaam?

ik weet dat zoutzuur gevaarlijk is voor de het menselijk lichaam, maar is er een proef waarmee je dit kunt aantonen? :)

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.4K
Reddie
10 jaar geleden
In je maag zit zoutzuur, en dat is niet schadelijk maar nuttig.
Je vraag klopt dus niet.

Antwoorden (2)

Ik raad je aan de veiligheidsfiche te lezen van zoutzuur voor je een proef begint met zoutzuur. Dergelijke veiligheidsfiches vermelden alle mogelijke gevaren van het betrokken product en de te nemen veiligheidsmaatregelen. Na het lezen ervan zal je uiteraard 100 % overtuigd zijn van het grote gevaar van dit zuur voor het menselijke lichaam (brandwonden, oogletsels die kunnen leiden tot blindheid, ademhalingsproblemen,...)

Je kan als "proef" even een kleine beker nemen met bijv. 25 ml zoutzuur (HCl) en er een stukje rauw vlees in brengen: kijk wat er gebeurt. Als je nog niet overtuigd bent, herhaal dezelfde proef met een ijzeren nagel.
Ik raad u evenwel aan ZEER VOORICHTIG te zijn bij de proeven met dit zuur; lees eerst goed de veiligheidsfiche + de te nemen instructies qua persoonlijke beschermingsmiddelen.
Als je niet deskundig bet op gebied van chemie, RAAD IK JE STERK AF met dit zuur proeven te doen. Ook eventuele andere aanwezigen informeren over het grote gevaar bij het gebruik van dit zuur. Iedereen dient absoluut de instructies van de veiligheidsfiche STIPT NA TE LEVEN.

Als voorbeeld vind je in de "bron" zo een veiligheidsfiche.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Zoutzuur is niet per definitie gevaarlijk. Je lichaam gebruikt het om eten te verteren. Periodicvideos op youtube heeft een mooi filmpje over het verteren van een cheeseburger. (Zie bron)
Hoge concentraties zuren kunnen wel gevaarlijk zijn

Er zijn meer leuke proefjes met zoutzuur, maar als je niet alle veiligheidsaspecten weet raad ik je af deze te doen. Of doe ze onder begeleiding van een bevoegd chemicus met de juiste veiligheidsvoorwaarden.