Hoeveel graden Celsius is 700 watt bij een magnetron?

Ik warm best vaak oude kliekjes op in de magentron, omdat het sneller is dan de oven. Laatst bedacht ik me ineens: kan ik watt vergelijken met graden Celsius? Zo ja, hoeveel graden zou 700 watt dan bijvoorbeeld zijn? Of 400 watt... of 600 watt...

76.8K

Antwoorden (3)

Dat is niet te beantwoorden, want je kunt watt niet met temperatuur vergelijken. Watt is energie per seconde, dus het bepaalt wel hoe snel het eten wordt opgewarmd.

Als je op een gasfornuis een pan water gaat verhitten, dan is op hoog vuur de pan sneller aan de kook dan op een lager vuur. Dat is te vergelijken met een hoger/lager wattage. De uiteindelijke temperatuur is nog steeds hetzelfde: 100 graden
Toegevoegd op 23 oktober 2020 14:12: tekst
3 jaar geleden
Een magnetron gebruikt straling (elektromagnetische straling) om de O-H verbinding te doen trillen. Gemakkelijk gezegd, een magnetron zorgt dat water warmer wordt. De hoeveelheid straling kan je instellen met het vermogen dat afgegeven wordt. Dat is het wattage. Stel dat je een bord met eten hebt. Met 200W verwarm je het in 20 minuten. Met 900W doe je het in 2 minuten (gewoon even random een tijd). Hoe hoger het vermogen, hoe sneller je het water in je gerechten verwarmt en hoe sneller je eten warm wordt.

Er is dus wel een soort verband met vermogen en temperatuur, maar dat blijft bij "hoe hoger het wattage, hoe sneller je eten warm is". Je kan niet het een in het ander omrekenen.

De reden dat de magnetron sneller is dan een oven, is omdat bij een oven de lucht warm wordt in de oven. Het eten staat in de oven en deze gaat langzaam (van buiten naar binnen) opwarmen.
Bij een magnetron wordt het eten niet alleen van buiten opgewarmd, maar ook vanuit de eerste lagen onder de oppervlakte en (als de magnetron sterk genoeg is) vanuit alle plekken tegelijk opgewarmd (binnenkant of buitenkant).

Nu zou je je af kunnen vragen waarom de buitenkant soms al ontdooid kan zijn (of opgewarmd) terwijl de binnenkant nog koud / bevroren is. Dat komt omdat de straling wel van buitenaf komt. Het moet door het eten heen. De buitenlagen zullen de straling als eerst absorberen. Als het opgenomen is, kan het natuurlijk niet meer verder het eten in.
Thecis
3 jaar geleden
Als je een liter water verwarmt in een magnetron van 700 W, dan stijgt de temperatuur met ongeveer 1 graad per 6 seconden. Want de warmtecapaciteit van water is 4186 J/kgK. Aangezien 1 liter water 1 kg weegt, komt dat neer op ongeveer 4200 J/K. Delen door 700 W geeft 6 seconden per graad Kelvin.
Voor kliekjes moet je de warmtecapaciteit van dat voedsel weten. Dat valt natuurlijk niet op te zoeken in een tabel. Maar eten bestaat meestal voor een groot deel uit water, en de vaste bestanddelen zullen doorgaans een lagere warmtecapaciteit hebben, dus sneller opwarmen. Beschouw 6 seconden per graad per kg dus maar als een bovengrens.
WimNobel