Kun je kwantummechanisch iets meten zonder interactie met het object aan te gaan?

In de kwantummechanica wordt vaak gesteld dat je een object zijn positie of staat niet kun bepalen zonder dat er een interactie tussen het meetapparaat en het object plaatsvind. Die interactie zou dan ook nog het resultaat kunnen beïnvloeden.

Maar zijn er echt geen experimenten waarbij die interactie geen (bepalende) invloed heeft?

erotisi
8 jaar geleden

Antwoorden (2)

Met een directe meting kan dit niet. Daar zegt Heisenberg Onzekerheidsprincipe al genoeg over dat je niet zowel de massa als de impuls van een deeltje tegelijkertijd kan meten.

Zou het met een indirecte meting dan wel lukken? Je kan kijken hoe een deeltje een interactie aan gaat met een ander deeltje. Echter haal je daar wel weer Heisenberg mee aan. Want ook hierin kan je dit niet doen. Je kan niet beide bepalen.

Wat bij me op komt is de mogelijkheid van superposities. De deeltjes waar we het over hebben zijn deeltjes die ook golffunctie hebben en dus vrij gemakkelijk in een superpositie kunnen verkeren waardoor ze zelfs op 2 plaatsen tegelijk kunnen zijn (is vanochtend in een andere thread voorbij gekomen, daar had Mullog de link van).
Als superposities mogelijk andere objecten in een superpositie kunnen zetten (de meting met een spiegel in dat artikel), zou het denk ik ook mogelijk zijn om van die superpositie ook zowel impuls als de massa te meten. Maar dan heb je het over een meting op 2 dezelfde deeltjes (maar nu echt hetzelfde deeltje) die uit elkaar liggen. Hopelijk kan je dan van het deeltje, niet in superpositie, bereken wat impuls en massa waren.
Dit laatste is een gedachte experiment. Misschien dat anderen hier een aanvulling op hebben.

Samenvattend, nee, je kan niet beide bepalen vanwege Heisenberg's Onzekerheidsprincipe, maar misschien dat de nieuwste inzichten in superposities dit (in ieder geval theoretisch) wel mogelijk maken.
Thecis
8 jaar geleden
erotisi
8 jaar geleden
Hoewel het mij niet in de eerste plaats ging of je beide tegelijkertijd kunt meten maar of meting uberhaupt zonder interactie mogelijk is, wil ik toch even ingaan op die superpositie. Ik weet niet of dat helemaal hetzelfde is als verstrengelde deeltjes maar ik heb het volgende probleem: Einstein postuleerde namelijk een voorbeeld waarbij je wél tegelijk de positie als de impuls kunt weten/meten. Namelijk bij verstrengelde deeltjes, waarbij je de snelheid van het ene deeltje meet (en dan weet je meteen de snelheid van het andere) en de positie van het andere deeltje. In de EPR paradox wordt dat behandeld. Maar wat ik dan niet begrijp is dat hier bovengenoemd experiment toch niet lukt omdat deeltje A aan B laat weten (via een onbekende weg) dat van hem de snelheid is gemeten, zodat ook B de impuls verborgen houdt. Maar juist die laatste opmerking begrijp ik niet. Want als B de impuls verborgen houdt, kan die impuls toch bekend zijn via A, zodat díe informatie van A naar B toch niet relevant is? Weet jij (of iemand anders) waarom het toch van belang is dat B zijn impuls verborgen houdt? Zie: https://nl.wikipedia.org/wiki/EPR-paradox
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@ Erotisi het is geen alles-of-nietsverhaal... je kunt het ene weten met 100% zekerheid, daardoor het andere totaal niet (of andersom). Maar het is ook mogelijk beide te weten met een zekerheid van 1/2 V2. Heisenberg' s onzekerheidsprincipe laat ook toe dat je in beide waarnemingen een zekere mate van onzekerheid toelaat. Sterker nog, als je dit doet, is de som van je zekerheid voor de 2 waarnemingen groter (namelijk V2 = 1,4142....) dan 1!
De Elitzur–Vaidman bomb tester is een opstelling waarmee je kunt meten of een bom die door één foton getriggerd wordt om af te gaan met één foton kunt detecteren of deze aanwezig is (zonder hem af te laten gaan). Zie de links voor een beschrijving van dit experiment.

De eerlijkheid gebied mij te zeggen dat ik nog even moet puzzelen om de opstelling te begrijpen ;-)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
erotisi
8 jaar geleden
Deze link heb ik ook nog gevonden: http://physics.illinois.edu/people/kwiat/interaction-free-measurements.asp
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Maar ook daar wordt bij elke meting invloed uitgeoefend op het gemeten foton :)