Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Kan de zeebodem inzakken als bijna alle olie onder de zeebodem weg is gestroomd?

Als alle olie, of als de druk onder de grond zo laag wordt, kan de bodem dan instorten met alle gevolgen van dien?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
760
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Klinkt logisch zou je zeggen! mooi geformuleerd... maar of het ook zo is... ik denk eigenlijk van wel, als je ziet dat in groningen de bodem daalt door gaswinning... Alleen wanneer spreek je van instorting, en wanneer van bodemdaling... en vult het zich niet op met zeewater in de tussentijd? Olie out, seawater in?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Op dit moment is de oliedruk is groter dan die van het water, anders zou het zeewater wegstromen in "het putje". :-)
Als de druk van de olie minder, of gelijk, is dan het zeewater, dan pas kan volgens mij het water bij de olie instromen. De olie is immers lichter dan water.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Ja dat zou kunnen, maar of men dat merkt? Ik heb begrepen dat men ca. 6 km (!) diep geboord heeft. Of daar wat instort? Veelal bevindt zich olie en gas niet in een holle kamer maar in gesteente, zodat niet een hele leegte achterblijft, maar eerder een leeg geraamte. Goed mogelijk dat dit opgevuld wordt met zeewater.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

De bodem kan wel gaan verzakken ja. Sterker nog: Door olie en gas winning in Slogteren hebben we in noord nederland tegenwoordig ook aardbevingen door bodemverzakkingen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding