Als zilver oxideert wordt het dan ook lichter?

lichter in de zin van gewicht.

erotisi
3 jaar geleden
2K
tinus1969
3 jaar geleden
Ehm; hoe bedoel je dit? Iets met flogiston theorie?
erotisi
3 jaar geleden
Als ijzer roest wordt het na verloop van tijd toch lichter.
tinus1969
3 jaar geleden
Ijzeroxide is zwaarder dan ijzer hoor...
Edraket
3 jaar geleden
Ja, maar ijzeroxide is iets anders dan ijzer.
Het was ijzer maar is het geoxideerd tot zijn oxide.
Dus is er minder ijzer aanwezig, dan voorheen.
tinus1969
3 jaar geleden
@Edraket; de hoeveelheid ijzeratomen (als ijzer of als ijzeroxide) blijft toch echt gelijk.
LeonardN
3 jaar geleden
@tinus1969 Als je een object hebt wat eerst 1000 gran ijzer was
En nu 1010 gram weegt omdat er 20 gram roest op zit, noem je het dan
990 gram ijzer met 20 gram roest (ijzeroxide)
1000 gram ijzer (met 10 gram oxide)
1010 gram ijzer (de getallen gefingeerd, zal scheikundig niet kloppen)
Thecis
3 jaar geleden
@edraket
Het gaat om het voorwerp, dat wordt zwaarder. Massa gaat niet weg, het verandert hoogstens. Er is minder ijzer als metaal aanwezig, dat klopt. En een gedeelte is gereageerd, maar het lost niet op, waait niet weg. Het blijft aan het voorwerp. Weeg het voor en na oxidatie, het is zwaarder. Percentage ijzer als element is inderdaad minder. @LeonardN
Dat noem je het (gedeeltelijk) verroest. Dat is alles. Scheikundige zijn daar niet zo moeilijk in. Wanneer je er echt aan moet / wil rekenen, volstaat om te zeggen dat het 990 gram ijzer is en 20 gram roest (of totaalgewicht van 1010 gram waarvan 20 gram roest). Als je maar zonder interpretatieverschil kan aangeven hoe de stof is opgebouwd.

Antwoorden (3)

Nee dit komt omdat het zwart op het zilver niet het zilver zelf is maar een chemische reactie die word geactiveerd door het zilver het is namelijk zwavel wat onderandeen op je huis aanwezig is en slaat zwart uit je lan het er tevens zo weer vanaf poetsen
Nou gaat lekker het moet zijn zwavel wat onderanderen op je huid aanwezig is of eigenlijk door je huid word uitgescheiden
Toegevoegd op 16 augustus 2020 14:37: tekst
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
@2Donnie
Chemisch gezien is jouw redenering volkomen onjuist.
NEEN, als zilver zwart uitslaat (het oxideert niet) reageert het met zwavelverbindingen uit de lucht. Het zilver blijft als element aanwezig, dus als het reageert met iets anders zal het geheel zwaarder worden. Is dus een optelsom.
Oxidatie is een chemische reactie met zuurstof, zoals het roesten van ijzer.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
erotisi
3 jaar geleden
En als je nu het zwart wegpoetst zitten daar dan ook zilveratomen bij?
tinus1969
3 jaar geleden
Zilver blijft niet als element aanwezig: https://nl.wikipedia.org/wiki/Zilversulfide Verder ging de vraag (ook) over oxidatie.
Thecis
3 jaar geleden
Wel een plus. Het zilver reageert inderdaad (en dus niet meer het element), maar de basis waar het om gaat is dat er gewicht wordt toegevoegd, namelijk zwavel. De munt wordt inderdaad zwaarder.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
@erotisi
Als je het zwart wegpoetst is dat zilversulfide, dus een verbinding tussen zwavelatomen en zilveratomen. Het zilverlaagje wordt dus dunner bij het poetsen. Zelfde idee als je roest van ijzer afschuurt.
LeonardN
3 jaar geleden
@Thecis "De munt wordt inderdaad zwaarder."
De munt wel, maar dat is nu juist in mijn ogen de vraag niet.
De massa aan zilver vermindert in mijn optiek, dat is toch de vraag?! "Als zilver oxideert wordt het dan ook lichter?" Ja, je houdt dan steeds minder zilver over, de rest wordt zilveroxide/zilversulfide*.
Is mijn ogen een compleet andere vraag dan:
"Als een zilveren munt oxideert wordt de MUNT dan ook lichter?" Nee, zilveroxide/zilversulfide* weegt namelijk meer dan zilver zelf.
Ja, als je een zilveren munt zou hebben, van 10 gram, en je zou deze vrij vaak in een zwavelbad dompelen en steeds de zilversulfide eraf poetsen dan wordt je zilveren munt steeds lichter.
Het wordt wel oxideren genoemd, maar scheikundig gezien is die naam onjuist. Zolang je dat laagje erop laat zitten zou je kunnen zeggen dat de MUNT zwaarder is geworden (want zilversulfide is zwaarder dan zilver)..

https://www.inesbouwen.com/nl/waarom-wordt-zilver-zwart-of-groen/
"
Mogelijke verklaringen waarom zilver oxideert
Zilver wordt zwart vanwege waterstofsulfide (zwavel), een stof die in de lucht hangt. Wanneer het in contact komt met zilver, vindt een chemische reactie plaats en wordt een zwarte laag gevormd. Zilver oxideert sneller op plaatsen met veel licht en een hoge luchtvochtigheid.
"

https://nl.wikipedia.org/wiki/Zilversulfide
Ook komt in de lucht waterstofsulfide in geringe hoeveelheden voor, dat met zilver tot zilversulfide reageert. In kuurbaden waar men baadt in water dat naar rotte eieren ruikt, moet men zilveren sieraden afdoen, omdat deze anders zwart worden door dezelfde reactie.
3 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
@LeonardN
Als zilver met zwavel reageert is dat NIET oxideren. Oxideren is een reactie met zuurstof en dan zou je zilveroxide krijgen, maar dat gebeurt niet zo maar met een half-edel-metaal.
LeonardN
3 jaar geleden
Dat is nu het punt van alle confusie, en dat heb ik ook duidelijk aangegeven en uitgelegd.
Scheikundig gezien is de term oxideren onjuist. In de praktijk wordt de term gewoon gebruikt, zie de links.
erotisi lijkt het ook zo te bedoelen. Dus in de lekenterm oxideren (zilver met zwavel reactie).