klopt het dat waterstof pas vloeibaar wordt bij een temperatuur van -253?

Kookpunt van waterstof is -252,9C dus alles warmer dan dat bestaat het dan toch alleen in gasvorm? het is 4 uur in de nacht zie ik dit nu verkeerd?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
2.2K

Antwoorden (3)

Niet helemaal. Dit kookpunt geldt bij atmosferische luchtdruk; het kookpunt wordt hoger als je de druk verhoogt. Totdat je hetzgn kritisch punt bereikt, daarboven kan waterstof als gas bestasn.Voor waterstof is dit 32,9 K, ongeveer -240 °C.
tinus1969
3 jaar geleden
Bij normale druk klopt dat. Gemakkelijk gezegd, wanneer je de druk omhoog gooit, kan je het ook bij warmere temperaturen vloeibaar krijgen. Dit wordt dagelijks gedaan met zuurstof, stikstof e.d.
Thecis
3 jaar geleden
Nee. Het smeltpunt ligt afgerond op -259.1 C. ( op de normaal atmosferische druk). Waterstof gaat dan van de vaste (ijs) naar de vloeibare toestand over. Het kookpunt is de overgang van vloeibaar naar de gasvormige toestand. Afgerond -252.9 C. Wat het kookpunt betreft heb je dus gelijk.