Hoeveel vaten radio-actief afval worden er per jaar gevult

Ik heb gelezen op Wikipedia dat het best heel lang duurt voordat het niet meer gevaarlijk is. Ik vroeg me dus ook af wat voor radioactiefafval wij hier in Nederland hebben? En hoelang het duurt voordat het niet meer gevaarlijk is. Zo kan je dus ook berekenen hoelang het duurt voordat Nederland helemaal vol is met vaten

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
5K

Antwoorden (2)

Radioactief afval wordt buiten onze leefomgeving gehouden middels verantwoorde opslag en bijbehorende veiligheidsmaatregelen.
Bovengrondse interim opslag is voor meer dan 100 jaar geregeld en gegarandeerd.
Eindberging, de definitieve ondergrondse berging, is technisch mogelijk maar is in Nederland nog niet gerealiseerd en behoeft een politieke afweging.
Bij de COVRA staan zo’n 36.000 vaten licht- en middel-radioactief...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Westerse kerncentrales zijn zeer veilig. Het belangrijkste nadeel van kernenergie is het langdurig radioactieve restafval. Dit is weinig, maar moet lange tijd worden opgeslagen. Een gemiddeld Nederlands gezin (verbruik ongeveer 3,500 kWh per jaar) dat volledig op Atoomstroom draait veroorzaakt per jaar ongeveer 10 gram radioactief afval. Omdat een groot deel hiervan weer kan worden hergebruikt of tot onschadelijke producten vervalt, blijft ongeveer 0.5 gram per gezin per jaar over dat langdurig moet worden opgeslagen.

Nou weet ik de dichtheid niet van radioactief afval, maar ga uit van uranium. 18950kg per kubieke meter. Dat is dus 18.950.000 gram per kubieke meter. Oftewel, er kan afval van 38miljoen gezinnen, jaarlijks, worden opgeslagen in een kubieke meter.

Ga uit van 16.5/3 miljoen gezinnen (2 ouders en een kind), dat is dus 5.5 miljoen gezinnen in Nederland.

Hoeveel vaten per jaar, er van uitgaande dat heel Nederland stroom gebruikt:
Totaal aantal afval per jaar: 0.5*5.500.000 = 275.000.000gram = 275.000kg. Dichtheid van 18950kg per m^3 geeft 14.5m^3 per jaar.

1 vat = 160liter = 160dm^3 = 0.160m^3 Dat geeft dus 90 vaten per jaar.

Nederland heeft een oppervlakte van ongeveer 42.500km^2 = 42.500.000^m2. Maar er kunnen meerdere vaten op elkaar worden gestapeld. Dus ga uit van 2 meter hoog: 42.500.000^m2*2m=85.000.000^m3

Kernafval per jaar: 14.5m^3

Dus, we hebben nog zo'n 5.9 miljoen jaar (8.5e7/14.5) te gaan voordat Nederland vol is.

Maar dan zitten we allang op Mars te chillen, en is de aarde toch al onbewoonbaar (als we tenminste nog leven).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat was me wat hoor... moet eerlijk bekennen dat ik ook http://www.lenntech.nl/calculatoren/deel/volume.htm heb gebruikt!