Wat gebeurt er als je alcohol kookt onder 303 graden kelvin?

alcohol en water vormen samen een azeotrope op 96% alcohol. Nu las ik dat wanneer je alcohol onder een vacuum kookt onder 303 graden kelvin het azeotrope verdwijnt. Wat gebeurd er dan?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
2.3K

Antwoorden (1)

Kortweg gezegd, de azeotroop verdwijnt niet. Het verschuift. Door de druk te verlagen (naar ca 75 mbar), wordt ook het kookpunt van alcohol lager (van 78 graden C naar ongeveer 34 graden C = 307K). Lagere druk geeft een lager kookpunt.

Om voorbij het azeotropisch punt te komen, moet je voorbij iets bedenken. Dat kan het toevoegen van een 3e stof zijn (zoals benzeen). Het azeotropisch punt echter, blijkt drukafhankelijk te zijn. Dus door de druk te verlagen, kan je voorbij dit punt komen
(https://en.wikipedia.org/wiki/Azeotropic_distillation#Pressure-swing_distillation).

De grote truuk is om te destileren bij gewone druk en temperatuur. Totdat je op ca 96,4% alcohol uit komt. Nu kan je niet verder. Zuiverder krijg je het niet onder standaard omstandigheden. Ga je nu de druk verlagen, verplaatst het azeotropisch punt zich naar een lager percentage. Effectief is je mengsel van 96% ethanol nu "voorbij" het azeotropisch punt gesprongen.

Let op dat het dus niet werkt wanneer je te vroeg de druk gaat aanpassen. Dan loop je weer tegen het azeotropisch punt aan, alleen komt het nu bij een lager ethanol percentage.
Thecis