Hoe zit dat met die schaduw op de maan?

Ik bedoel, wat is dat kleine streepje schaduw? (zie afbeelding)

Bij een bijna verduisterde maan, veroorzaakt duidelijk de aarde de schaduw.. Maar bij een bijna volle.. Lijkt het alsof de aarde een hap mist (denk aan een koekje)

Ik heb dat nooit begrepen! Is dat makkelijk uit te leggen?
Zal iets met spiegelbeeld te maken hebben..?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
13.7K

Het beste antwoord

Het deel van de maan, dat je verlicht ziet, is het deel dat door de zon verlicht wordt. De maan genereert dus zelf geen licht, mocht je dat denken, maar de maan weerkaatst licht dat van de zon komt naar de aarde.

De schaduw die je noemt, is geen schaduw die door de aarde gegenereerd wordt, maar is het gedeelte dat niet door de zon verlicht wordt (zie filmpje).

De aarde werpt wel eens een schaduw op de maan. Wanneer dat gebeurt noem je dat een (gedeeltelijke) maansverduistering. Dit gebeurt af en toe wanneer het volle maan is, afhankelijk van de hellingshoek van de maan ten opzichte van de aarde en de zon (zie plaatje).

Het is volle maan, wanneer de maan in een rechte lijn met de zon achter de aarde staat. Oftewel, als de zon vanaf aarde gezien, recht op de maan kan schijnen. De hellingshoek van de maan ten opzichte van de aarde bepaald dan dus of er een maansverduistering kan plaats vinden.

Als de maan tussen de zon en aarde staat, spreekt met van nieuwe maan. En als de hellingshoek dan weer gunstig genoeg is, vindt er (gedeeltelijke) zonsverduistering plaats. De maan blokkeert dan immers (gedeeltelijk) het licht van de zon naar de aarde.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

In het sterrenstelsel waarin de aarde zich bevind is er maar 1 lichtbron en dat is de zon. De aarde en maan draaien om de zon. Tegelijktertijd draait de maan ook nog eens om de aarde.

Dit filmpje is in het Nederlands en maakt alles duidelijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+ Goed filmpje. Daar was ik ook naar op zoek. :)
Ik weet niet of ik wel begrijp wat je bedoelt, maar volgens mij is het gewoon dat de zon schuin van linksonder tegen de maan schijnt, waardoor rechtsboven de schaduw is. En die schaduw is de schaduw van de maan zelf. Iets anders kan ik er niet van maken.
itsme