Ik moet een werkstuk maken over energie (natuurkundig), ik weet echt helemaal niet waar ik moet beginnen, kan iemand me erbij helpen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (5)

Begin eerst met de definitie van energie. De verschillende vormen van energie en wat energie natuurkundig doet.
Van daaruit ga je het uitbreiden.

Op wiki kun je veel informatie vinden over energie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mag je verder zelf weten wat je in dat werkstuk zet? Ik ben expert in het niet kunnen beginnen met huiswerk, en dit zijn dingen die mij hebben geholpen:

Ga van breed naar smal, dus eerst heel veel informatie opzoeken en nadenken (of schrijven en praten), en dan daaruit een selectie maken. Doe niet meer dan nodig is. Kies een waterkoker boven het universum.

Verder: spreek met jezelf bijvoorbeeld af dat je steeds een uur gaat werken en dan een kwartier pauze. Dan kun je theoretisch gezien het meest effectief bezig zijn.
Ook belangrijk; maak het jezelf naar de zin, dus thee en muziek, raam open, goeie trui aan, enz. Maarrrrr met mate, anders ben je daar langer mee bezig dan met concretiseren.

Laat ze een poepie ruiken he ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoe simpel het woord 'energie' ook mag klinken, je zou er vele boeken over kunnen schrijven. Het is een heel breed begrip.
Maar ik heb wel een ideetje: Pak één aspect aan: Het verlies aan energie. Wat is het rendement van bepaalde zaken. Dus: Een benzine-auto: Hoeveel procent van de energie uit de benzine wordt omgezet in beweging, en hoeveel in warmte? En hoe komt dat? En een elektrische auto?
En een fluitketel op een gasfornuis? Hoeveel energie wordt nuttig gebruikt en hoeveel vliegt er weg? Zo kun je een CV-ketel nemen, en een elektrisch kacheltje. Het laatste voorwerp is trouwens heel verrassend. Je kunt ook kijken als een mens fietst, hoeveel energie gaat naar beweging van de fiets? Je moet er veel voor uitzoeken, veel Googelen, maar best leuk!
escape
13 jaar geleden
Geen idee voor welke vorm van onderwijs dit werkstuk moet worden gemaakt.
Maar je zou gewoon heel dicht bij huis kunnen beginnen.

Van welke vormen van energie maak je thuis gebruik. Wat zou er gebeuren als de bron weg zou vallen, en welke alternatieven zijn er.
Hoe wordt de gebruikte energie gewonnen, en waar.

Probeer het begrip duurzame energie in het huishouden toe te lichten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zou gewoon beginnen met
"Wat is energie?" Hoe is het ontstaan, hoe is het ontdekt etc. Ik denk dat veel mensen niet weten hoe en waar het vandaan komt.
Daarna zou je voorbeelden kunnen geven en uitwerken van onderwerpen waarvoor we NU energie gebruiken. En dan de minst voor de hand liggende.

Op de 'Total' site staan leuke weetjes
http://www.total.nl/nl/sitenl.nsf/VS_OPM/F1EC499D0EE7FA03C125708A002EC4F0?OpenDocument

En Wikipedia kan je weer aanvullen.
Succes!

O ja, met bijv een diavoorstelling of een slideshow hou je de aandacht van de leerkracht er vaak wel bij!
Een soort van Power Point werkstuk. Dan heeft de leraar of lerares er vast meer plezier in en de originaliteit is dan meestal ook weer punten waard!

Succes!