Is het waar dat camera's en andere apparatuur niet meer werkten na de explosie in Tsjernobyl?

Een natuurkunde leraar heeft ooit eens vertelt dat foto's toen mislukt waren en dat er toen niet met apparatuur gewerkt kon worden bij het schoonmaken, omdat die allemaal uitvielen door de straling.

Maar ze hebben zojuist wel allemaal oude beelden laten zien in zo'n reportage bij RTL 4.

Dus ik vroeg me af wat ervan waar is.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Toendertijd werden er nog analoge camera's gebruikt, die met een filmrolletje werkten. Een rolfilm was gevoelig voor radio-actieve straling, alle foto's die erop stonden werden onzichtbaar bij blootstelling. Door die gevoeligheid kan bv ook de tandarts of de EHBO röntgenfoto's maken. Een digitale fotocamera is ongevoeling voor straling en die doet dus gewoon zijn werk in een radio-actieve omgeving.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

In tegenstelling tot het voorgaande antwoord, kan ik je meedelen dat electronica helemaal niet tegen nucleaire straling bestand is. De halfgeleiders stoppen met werken. Als in de kerncentrale van Tsjernobyl digitale camera's hingen zijn die zeker gestopt met werken.
Tegenwoordig kan men speciale camera's maken die wel bestand zijn tegen een zekere hoeveelheid straling, maar die waren er destijds nog niet.
Lees er alles over:
escape
13 jaar geleden
op d'n duur hadden ze zelfs robots ingezet om het afval op te ruimen en die vielen ook uit, allemaal! dus ja, het klopt wel.

als je naar films kijkt die toen gemaakt zijn, dan zie je ook "puntjes" verschijnen op de film. dat zijn geen vlekken zoals bij oude films, maar gewoon radioactieve deeltjes. ja, die kun je filmen :)