Weet iemand een goeie uitgebreide bron van informatie voor leken over moleculen?

Alles om ons heen inclusief wijzelf bestaat uit moleculen. Waarom is het ene dan hard en het andere zacht. Waarom kan je door glas heen kijken en door steen niet. Dat soort dingen wil ik eigenlijk wel meer over weten en leren. Is er een bron van informatie die het wat behapbaarder voor mij (een leek) maakt? Boeken? Ebook? Youtube?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (4)

Er zijn geen harde of zachte moleculen. Moleculen bewegen op een bepaalde manier met elkaar, waardoor de stof die zij vormen vloeibaar, hard, zacht of ... is. Water kan bijvoorbeeld vloeibaar zijn, maar ook luchtig (stoom) of juist hard (ijs). De moleculen zijn hetzelfde (watermoleculen) maar door temperatuurverschil bewegen zij anders ten opzichte van elkaar. Ik weet zeker dat je veel boeken over natuurkunde (de leer van o.a. moleculen) kunt vinden met een uitgebreide uitleg.

Toegevoegd na 1 minuut:
Het boek "Natuurkunde voor Dummies" is leerzaam en heeft een relatief eenvoudige uitleg. Kijk eens op bol.com of in de boekenwinkel.

Toegevoegd na 20 minuten:
Met dank aan Bazzz moet ik toevoegen dat ik ernaast zat met natuurkunde. Het gaat om scheikunde.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat kan, maar wat is je punt?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je hebt gelijk, het is natuurlijk scheikunde. Stom van me. Maar omdat het kinderlijk eenvoudige voorbeeld van water in zijn dimensies wel iets is voor de vraagsteller, zal ik mijn antwoord maar niet verwijderen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank voor je toelichting, Bazz. Ik ben 35 en moet het doen met mijn havo-schei- en natuurkunde van 20 jaar geleden. En hoewel ik er niets meer mee doe, is het eigenlijk erg interessant. Misschien ga ik zelf de "Dummie-boeken" wel weer eens kopen. Gewoon voor de leut en dan kan ik ook weer een beetje meekomen hier. :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank voor de reacties! Viriflavus: ik zat er dus niet volledig naast, gelukkig maar. En Funkeydogs: we zijn nooit te oud om te leren. :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als ik je leeftijd wist zou ik nog iets preciezer kunnen zijn.

De beste en meest gebruikte bronnen over moleculen zijn schoolboeken. Zelf ben ik 15 jaar en heb ik al behoorlijk wat geleerd erover.

Vragen stellen aan volwassen helpt ook vaak. Boeken uit de boekhandel zijn vaak irritant omdat je het dan toch meestal vergeet.

Toegevoegd na 2 minuten:
En je vraag over waarom glas doorzichtig is...
Als ik dat hier zou vertellen dan moet ik meer dan het maximaal aantal tekens gebruiken.

Maar om antwoord te krijgen op die vraag, zoek dan op google: lichtbreking of grenshoek.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het enige dat ik je kan adviseren is te googlen op engelse termen en vragen en een aantal verschillende hits te bekijken. In het Nederlands is er niets waardevols te vinden als je met dat soort vragen komt. De Amerikaanse forums komen wel met duidelijke verhalen.

Ik heb even op het Nederlandse wetenschapsforum gekeken, maar daar stond niet veel zinnigs. De verklaring waarom glas doorzichtig is bestaat uit een aantal elementen.

*Glas is een dielektricum ,een isolator zonder vrije elektronen, daardoor geen interactie met licht die voor sterke reflectie zorgt zoals in metalen.

*Glas is isotroop, er zijn geen overgangen in de structuur. Een extreem voorbeeld van niet isotroop materiaal is sneeuw, heel veel overgangen tussen lucht en ijs, daardoor veel interne reflecties , waardoor het licht wordt verstrooid. Glas was een zeer goed gemengde vloeistof die snel is afgekoeld en erg taai is, zodat er geen kristalovergangen in zitten, waar het licht op kan reflecteren.

*In helder glas zitten geen grotere moleculen of metalen met complexe elektronenschillen die licht kunnen absorberen.

Een goed en leesbaar boekje over lichtreflectie dat ook de diepte in gaat is QED, door Richard Feynman. In de bron een goed lijstje met aanbevolen en niet zo aanbevolen boeken in allerlei natuurkundige onderwerpen, waaronder dit boekje.