Heb ik de juiste stroomverbruik / kosten formule gebruikt?

Beste lezer,

Van een apparaat probeer ik het stroomverbruik / kosten te berekenen. Hiervoor heb ik de volgende formule gebruikt:

Watt = Volt x Ampere x Cosφ

Voor de prijs per KWh heb ik 0,22 € genomen.

De volgende technische gegevens zijn bekend:
Mains power: 230V ac 13A electrical socket (3watts)

Stand-by battery: 1200mAhr capacity (continuously internally
recharged)

Dus na invulling van de formule kom ik op 230 x 13 x 1 (niet gegeven dus 1 standaard?) = 2990 Watt

Prijs berekening: 2990 / 1000 x 0,22 = 0,6578 € per uur

Het apparaat is een zorgtoestel (toestel waarmee ouderen of een hulpbehoevende een alarm kan maken zodat er hulp komt.) Omdat het om een zorgtoestel betreft staat dit ding 24 u per dag aan het hele jaar door.

Dit zou op een prijs komen van: 0,6578 x 24 x 365 = 5762€ !!! Dit lijkt mij een beetje onrealistisch dus er is vast iets wat ik verkeerd doe. Geeft het apparaat bijvoorbeeld alleen deze hoeveelheid stroom af bij ook echt gebruik (dus bij het geven van een alarm??)

Bij voorbaat dank!

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1K

Het beste antwoord

Je betrekt te veel gegevens in jouw berekening. Het apparaat gebruikt niet de volle 13 A van een (Engels) stopcontact, de waarde tussen haakjes geeft waarschijnlijk het werkelijk opgenomen vermogen i.p.v. de 230 x 13 = 2990 W uit jouw berekening.
3 W in een uur is 3 Wh, per dag dus 72 Wh, per jaar is dat 365 x 72 = 26280 Wh of 26,3 kWh. Bij een kWh prijs van € 0,22 kost het dus € 5,78 - duizend maal zo weinig dus. (Hetgeen te verwachten was, 3 W is een duizendste van de 2990 W van de Engelse zekering van de stekker in het stopcontact)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Reddie
9 jaar geleden
Plus. Lijkt me heel wat realistischer.
3kW is een kachel waar je bijna een huis mee kunt verwarmen.
En niet een alarmgever.