Natuurkunde: hoe weet je of een moment linksomdraaiend of rechtsomdraaiend is?

Deze vraag gaat over het natuurkundige onderwerp momenten.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
4.8K
Reddie
9 jaar geleden
Een moment van wat? In welke situatie?
Linksom, maar voor de kijkers rectsom?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je moet kijken vanaf het standpunt van de kijkers. Ik heb alleen de berekeningen. Het aantal blokjes aan de balansarm is 1. De kracht F is 0,5 N en de arm r is 0,12 m. Dat maakt dat het moment F X r is. 0,5 x 0,12 = 0,06 Nm. Hoe weet je of het linksdraaiend of rechtsomdraaiend is?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik hang ook aan de balansarm om deze in evenwicht te maken 1 blokje rechts, ook op 0,12 m. Dat wordt dus ook weer 0,06 Nm.
Reddie
9 jaar geleden
"de persoon rechts voor een moment linksom en de persoon links voor een moment rechtsom" hoe kom je bij die onzin?
Reddie
9 jaar geleden
Je hebt het steeds over DE balansarm. Maar een balans heeft TWEE armen.
Hang je iets aan de linker arm dan draait de arm linksom.
Hang je iets aan de rechter arm dan draait de arm rechtsom.
Maar als een kijker aan de andere kant van de balans staat, en jij hangt iets aan wat voor jou de linker arm is, waarbij voor jou de arm linksom draait, dan hang je voor die andere kijker iets aan de rechterarm, waarbij voor hem de arm rechtsom draait.

Het beste antwoord

Dat ligt eraan waar het draaipunt ligt ten opzichte van de gezette kracht en welke kant hij op gaat.
draait de kracht met de klok mee dan draait hij rechtsom, tegen de klok in linksom.
Drukt de kracht loodrecht op het draaipunt of hangt er loodrecht onder dan is geen sprake van moment.
Zie plaatje: F1 is links draaiend, F2 en F3 rechtsdraaiend.