Hoe gedraagt een bliksemstraal zich?

Wanneer het onweert,zegt men dat de bliksem het hoogste punt zoekt.Rondom welke schaal van oppervlakte zal een bliksemafleider het gevaar van inslag wegnemen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Weerstand is inderdaad het punt.
Een hoge bliksemafleider zal een groot gebied "afdekken"
Een gebouw naast een kerk zal niet snel geraakt worden.
Lucht heeft een grote weerstand dus een hoog gebouw wordt snel geraakt.
Als jouw buren (met hetzelfde huis) een bliksemafleider hebben, zal jij er weinig aan hebben.

Ik gok dat de hoogte van de bliksemafleider de straal van de veilige zone is. (kan er ff geen linkje van vinden)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Dat is echt niet te zeggen. Bliksemafleiding bestaat niet uit één punt, ook al is dat het hoogste. Een gebouw moet helemaal bedekt worden met bliksemafleiders om het te beveiligen. Bliksem is erg grillig, zullen we maar zeggen.
escape
13 jaar geleden
Een bliksemstraal gedraagt zich altijd via de weg van de minste weerstand. De 'straal' zoekt dus vanuit zijn/haar positie, het dichtsbijzijnde punt.......
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er bestaan allelei prachtige theoriën over, maar in de praktijk, gaat de bliksem soms zijn eigen weg.
Bij ons slaat hij een paar keer per jaar in op onze kwekerij, terwijl er vlak bij hoge bomen staan, een molen en een kerktoren, hoge ijzeren verlichtings masten bij ons achter van het sportveld, maar dan toch slaat hij in op de kwekerij.
Via de aarde komt hij soms de woningen binnen en vernielt apparatuur.
Ook weet ik een gebouw te staan met een bliksemafleider er op, maar de bliksem sloeg twee keer in op de andere kant van het gebouw waar geen bliksemafleider staat en veroorzaakte brand.
De bliksem veroorzaakt voor de echte inslag, eerst een voorontlading vanuit de grond en/ of een hoog punt, naar de wolken toe, daarna volgt dan de echte inslag vanuit de wolken omlaag.
Maar het blijft onvoorspelbaar.
Wel zal over het algemeen een bliksemafleider wel voldoende werken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens mij slaat hij in op de plaats waar het het hoogste spannings verschil heerst, met inachtneming van zo weinig mogelijke weerstand,ook in de grond.( o.a. zure grond, en bomen met een sapstroom waarin loog zit o.a. eikenbomen. ) Een bliksemafleider doet weinig als hij niet goed geaard is of op de verkeerde plek geaard is, verder zal de buis welke in de grond zit lang genoeg moeten zijn en in aardlagen moeten zitten welke de stroom goed kunnen laten afvloeien, dus zo weinig mogelijk weerstand. De bovengenoemde kwekerij zal echt wel voldoen daar er meestal mest wordt gebruikt om de planten te laten groeien, en mest is zuur. Ook kunstmest is zuur, zowel in vaste vorm als in vloeibare vorm en dit verlaagd ook de weerstand.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Elektriciteit neemt altijd de weg van de minste weerstand. Dus zowel in de lucht als daarna met de vaste voorwerpen.

Hij neemt de meeste effectieve weg naar de aarde.