Kan je alcohol ketonasus gebruiken op kleding?

Ik lees dat je muffe kleding kan sprayen met wisky of wodka zodat de muffe geur eruit gaat. Maar kan je dat ook doen met alcohol ketonasus ?

3.1K
Thecis
4 jaar geleden
Alcohol ketonatus:
alcohol ketonatus is alcohol die door gebruik van een ketone (meestal is butanon in Nederland gebruikt) zijn geur veranderd is om het ondrinkbaar te maken. Het zou dus niet gebruikt zijn om te drinken

Antwoorden (1)

Ja, dat werkt ook, omdat de alcohol (in bijvoorbeeld wodka) reageert op de geurbacteriën die de muffe lucht veroorzaken en de geur zo doet verdwijnen.
Pas wel op met speciale stoffen zoals satijn, zijde of leer. Die kun je het beste even naar de stomerij brengen, anders beschadig je ze misschien. De stoffen wol, polyester en katoen kun je daarentegen wel prima besprenkelen met wat alcohol.
Alcohol Ketonatus heeft wel een karakteristieke geur. Het kan zijn dat die enigszins achterblijft op de kleding. Dus eerst testen op een klein lapje.
SimonV
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
In de eerste link staat, dat wodka e.d. de bacteriën doodt, maar dat is een fabeltje. Bacteriën kun je alleen maar doden als je de spullen doopt in 96% alcohol (wel of niet gedenatureerd).
Als je de kleding fris wilt houden is het veel "lekkerder" als je in de kleerkast enkele tissues legt welke zijn bedruppeld met eucalyptus-olie of lavendel-essence. Een zakje gedroogde lavendel doet ook wonderen.
Voordeel is ook, dat je kleren niet naar drank ruiken.
SimonV
4 jaar geleden
Klopt. Daarom heb ik het ook niet (meer) overgenomen uit de bron. Bedankt voor de tip.