Hoe komt het dat een mengeling van kleuren een totaal andere kleur als resultaat geeft? Bij voorbeeld blauw en geel- wordt groen.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Een beetje lastig uit te leggen. Misschien heb je iets aan deze site. http://www.wilmakarels.nl/fotografie/kleuren-kleurenleer. En dan vooral onder 'Wetenschappelijk licht/kleuren mengen'
Reddie
10 jaar geleden
@Hoofddorp , heb je de link wel geprobeerd? Ik krijg alleen informatie over borduren en quilten.
Antoni
10 jaar geleden
Dit lijkt de juiste link te zijn: http://www.wilmakarels.nl/fotografie/kleuren-kleurenleer.php

Antwoorden (1)

In je ogen zitten drie soorten kleurreceptoren (kegeltjes).
Een met de grootste gevoeligheid voor rood, een voor groen, en een voor blauw.
Op zeer jonge leeftijd leren we kleuren benoemen.
Groen licht (van de regenboog) prikkelt de rode kegeltjes heel weinig, de groene heel sterk, en de blauwe in mindere mate. We leren dat dat groen heet.
Geel licht (van de regenboog) prikkelt de rode kegeltjes middelmatig, de groene middelmatig, en de blauweniet. We leren dat dat geel heet.
Als je bijvoorbeeld blauwe en gele verf mengt, weerkaatst die een kleurcombinatie van licht zodanig, dat dat een specifieke prikkeling van rode, groene en blauwe kegeltjes geeft dat we dat groen noemen.
Bij een kleurenscherm (tv of monitor) geeft rood plus groen juist geel. Hier worden de kleuren additief gemengd.
Bij verf (en inkt van de printer) worden de kleuren juist subtractief gemengd.
Zie hiervoor ook: "http://nl.wikipedia.org/wiki/Kleurenruimte".
Reddie
10 jaar geleden
Antoni
10 jaar geleden
De link http://nl.wikipedia.org/wiki/Kleurenruimte in je antwoord werkt niet. Daarom hier maar een herhaling van de link.
Reddie
10 jaar geleden
@Antoni , bedankt. Waarschijnlijk mogen er geen aanhalingstekens omheen staan.
Bedankt ook voor je tweede link. Die werkt beter.
WimNobel
10 jaar geleden
Maar dit verklaart niet waarom we groen ervaren als iets totaal anders dan geel of blauw, terwijl we oranje ervaren als iets dat het midden houdt tussen geel en rood.
Reddie
10 jaar geleden
@WimNobel dat jij oranje ervaart als iets tussen rood en geel is aan jou. Oranje is net zo goed als een aparte kleur te onderscheiden en te benoemen als rood, geel, groen, blauw en violet.
Elke kleur geeft een aparte verhouding in stimulans tussen rode, groene en blauwe kegeltjes.
Verder is het een kwestie van namen geven, dat al voor je eerste jaar al begint.
De meeste mensen hebben maar een beperkt aantal kleurnamen. Schilders en anderen die zich veel met kleuren bezig houden hebben veel meer kleurnamen.