Hoe kan je cafeine uit energydrank halen?

ik moet voor scheikunde cafeine er uit halen maar ik kan niet vinden hoe. weten julie dat?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
4.9K

Het beste antwoord

Uit de onderstaande tekst blijkt duidelijk hoe moeilijk het is om cafeïne ergens uti te halen. Ik zal een samenvattende vertaling voor je maken.

"Extracting caffeine takes some time, about two hours, and requires chemicals unavailable for everyday use and equipment for distillation and sublimation. To extract caffeine, one must mix the beverage one wants to extract the caffeine from with a solvent possessing a high affinity for caffeine and a different density. Chloroform is known to possess both these properties, however industry prefers using the much less toxic ethyl acetate.

Caffeine will migrate to the solvent in which it is most soluble, and it is more soluble in chloroform than water. Using a separating funnel, one should take about 30 ml of chloroform and 200 ml of the beverage from which one wants to extract the caffeine and agitate for about two minutes. The bottom phase will be the chloroform and the caffeine, so one will keep this phase. Repeating this step about five times should ensure extraction of most of the caffeine.

The next step is a distillation using a standard distillation column where one gets rid of most of the chloroform. Finally, one has to sublimate the remaining chloroform under vacuum. If the result is a fine white powder, one's extraction has succeeded."

Toegevoegd na 15 minuten:
Stap 1:
Meng 200 ml van het drankje met 30 ml chloroform ( ook wel bekend als trichloormethaan ). In de industrie prefereren ze het stofje ethylacetaat (ook wel bekend als ethylethanoaat).

Cafeïne zal in de vloeistof oplossen die daar het meest geschikt voor is. Dat is in dit geval de stof die je er zonet hebt bijgedaan (bv. chloroform).

Stap 2:
Giet het mengsel in een 'scheitrechter' (nee geen scheidsrechter :P) en schudt twee minuten lang. Het onderste gedeelte van het resultaat (er zal een scheiding ontstaan) is het chloroform met de cafeïne.

Stap 3:
Tap het onderste gedeelte (van ónder de scheiding in de vloeistoffen) af met behulp van de scheitrechter.

Stap 4:
Distilleer dit mengsel, zodat het meeste chloroform verdwijnt.

Stap 5:
Sublimeer het chloroform dat nog over is tussen de cafeïne onder een vacuüm zodat dat ook nog verdwijnt. Als het resultaat een fijn wit poeder is, is de extractie een succes.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

De bedoeling is natuurlijk dat je dat zelf creatief oplost. Maar je zou misschien met kook- of smeltpunten kunnen werken.
Zo zijn er meer manieren die je bij langs kunt gaan en in theorie al kunt voorbereiden of die manier gaat werken of niet.

Succes ermee!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
met dichloormethaan kan je caffeine uit bijv koffie scheiden, de caffeine lost op in DCM
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Cafeïne is toch speciaal in energiedrank verwerkt om meer energie te geven,buiten de suikers die er in zitten. Waarom zou je het er dan uithalen? Koop dan beter energiedrank zonder.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het gaat mijn er niet om om op te drinken want dat lijkt me eecht smerig maar ik moet het voor school doen