hoe bereken je het debiet van een pomp als je de druk over de pomt weet (delta P) en de snelheid (omw/min) van de pomp?

Toegevoegd na 2 minuten:
debiet is dan in:"kg/uur" of "liter/uur"

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
6.2K

Antwoorden (2)

Ik neem aan dat je het over een centrifugaalpomp hebt.

Het debiet kun je niet berekenen. Dat hangt af van vele zaken. Zoals bijvoorbeeld: de inwendige vorm van de pomp, het type waaier, speling tussen waaier en huis waardoor vloeistof kan terugstromen van de hogedrukzijde naar de lageruk zijde.

De enige manier om het debiet te kennen bij een bepaalde druk over de pomp is een zogenaamde Q-H kromme te maken.
Fabrikanten doen dat. Ze testen de pomp en meten bij diverse drukken de hoeveelheid verpomte vloeistof (water)

De gevonden waarden zetten ze in en grafiek. De zogenaamde Q-H kromme.
Als de druk over de pomp bijvoorbeeld drie atmosfeer is, kun je in de grafiek de daarbij horende hoeveelheid verpompte vloeistof aflezen.

De Q-H kromme wordt meestal vastgesteld bij een toerental van de pomp van 1430 omw/min omdat de motoren van pompen meestal dit toerental hebben.
Edraket
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Duidelijk antwoord wat betreft een centrifugaalpomp.
Een verdringerpomp is minder (tot niet) gevoelig voor drukschommelingen en dan kan men volstaan door het verdrongen volume te vermenigvuldigen met het aantal slagen of omwentelingen per tijdseenheid.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bij centrifugaalpompen is het toerental bijna altijd 2800 rpm. voor zover mij bekent zijn de laatste 1400 rpm pompen welke in de c.v. industrie gebruikt werden minstens 30 jaar oud.
Kun je zondermeer niet. Een "grote" pomp geeft bij dezelfde druk en snelheid natuurlijk meer debiet.