Waarom gaat water niet sneller bij een half open kraan dan bij een volledig geopende kraan?

Waarom is het zo dat als ik mijn vinger half op het uiteinde van de tuinslang houd, dat het water er dan sneller uitkomt en dit niet zo is als ik de kraan half open doe. Een kraan verkleint toch ook gewoon de opening?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
1.6K

Het beste antwoord

Bij de vinger op de tuinslang zit daar de vernauwing waar het water uit spuit.
Bij een kraan zit de vernauwing iets meer stroomopwaarts, IN het kraanlichaam. Voorbij dat punt is de bredere uitstroomopening en die is weer dezelfde doorsnede als de toevoer vóór de vernauwing waarmee je de waterstroom regelt.
Door die veel breder uitstroomopening kan het nauwe doorgelaten waterstraaltje zich weer verdelen over die grotere doorsnede, en daardoor hoeft het door de uitgang van de kraan weer maar langzaam te stromen.

Als er bij een tuinslang de waterstroom beperkt wordt doordat de slang ergens geknikt of bijna dubbelgevouwen raakt (dus een vernauwing maar niet bij het uiteinde), en dus niet door jouw vinger op het uiteinde, dan zie je ook geen fel spuitende straal uit dat slanguiteinde komen, want daar is de uitstroomopening dus niet beperkt.
.
De snelheid van het stromende water is dus alleen hoog precies op de plaats van de vernauwing.
Toegevoegd op 05 maart 2019 15:06: tekst
Bordensteker