Ja dat kan, er zijn IR detectiekaartjes die je eerst moet belichten met gewoon licht.
Daarna reageren ze op een afstandbediening door geel op te lichten als je er van dichtbij op richt en de afstandbediening gebruikt.
Deze kaartjes zijn bedoeld om infrarood-afstandbedieningen te testen.
Het is dus eigelnlijk een getrapte fluorescentie, de eerste keer belichten zet energetisch sterkere electronen in een hogere baan, deze kunnen terugvallen door zwakkere fotonen van IR licht en dat geeft dan gele lichtflitsjes. De kaart werkt ongeveer een minuut en moet daarna aan het licht weer opgeladen worden.
Het is dus wel degelijk een vorm van fluorescentie die door IR veroorzaakt wordt.
Normaal gesproken kan een zwak foton niet een foton met hogere energie vrijmaken,
fluorescentie werkt dan ook van een kleur met een hogere energie (=kleinere golflengte) naar een kleur met een langere golflengte(lagere energie).
Ik ben zelf in het bezit van zo een kaartje en ze werken prima. (nog steeds na ruim 20 jaar).
Zo bestaan een soort pillen (niet om in te nemen) die zich opladen aan Röntgen/gammastralen.
Als je die pillen verwarmt (dus er IR op los laat) geven ze lichtflitsen af die corresponderen met het aantal opgepikte Rontgen/Gammafotonen.
Ze zijn zo gevoelig dat enige gammafotonen al gedetecteerd kunnen worden.
Het nagloeien van iets wat heet is zou ik eerder fosforescentie dan fluorescentie willen noemen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ja, en het houdt in dat een voorwerp warm wordt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Binnen het golflengtegebied van het IR speelt fluorescentie nauwijks een rol. Fluorescentie bij het beschijnen met zichtbaar licht komt wel vrij veel voor.