wat betekent het woord: "geresuspendeerd"?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
15K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Suspenderen betekend het mengen van een vaste stof, korrel, of poeder met vloeistof. Resuspenderen bestaat voor zover ik weet niet.
Revalideren is het terugbrengen naar validiteit. Mogelijk wordt hier bedoeld dat je de menging ongedaan moet maken?

Antwoorden (3)

Suspenderen is het in een zwevende toestand brengen. Re- ervoor geeft aan dat het opnieuw gedaan wordt. Dus geresuspendeerd betekent dat de neergeslagen deeltjes opnieuw in beweging zijn gebracht.
Amadea
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
volgens google is( re)suspenderen verdunnen
Opnieuw gemengd.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Suspensie_(scheikunde)

Toegevoegd na 33 seconden:
In de farmacie kan het gaan over geneesmiddelen die niet oplossen in zalfbasissen, of over geneesmiddelen in siropen. Deze moeten steeds opgeschud worden vooraleer een dosis gebruikt of ingenomen wordt.

Toegevoegd na 2 minuten:
Dus als een stof van het mengel is neergeslagen en je hebt het geschud zodat het weer goed gemengd is kan je zeggen dat het geresuspendeerd is.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
De uitleg over suspenderen lijkt me prima, maar bestaat resuspenderen wel?
amc
8 jaar geleden
Het bestaat zeer zeker. het is een manier van zuiveren en gebeurt meestal in een labaratorium.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@amc Zuieveren? Kan je me dat uitleggen? Hoe wordt een neergeslagen mengsel zuiver door het te schudden?
amc
8 jaar geleden
Je moet zuiveren niet zien als een manier van schoonmaken. Ik wist niet zo snel een ander woord ;-) Het gaat om het labaratorium en de analyse....Om bijv. micro organismen van een vast product te scheiden, wordt hier vloeistof aan toegevoegd en vermengd tot het vaste produkt in kleine stukjes uiteenvalt en de micro organismen van het vaste produkt de vloeistof ingaan. Dit suspenderen gebeurt in een steriele mixer of in een stomacher (suspendeerapparaat).
Uit Van Dale Groot Woordenboek van de Nederlandse Taal:
resuspenderen (overg.; resuspendeerde, h. geresuspendeerd) (chem.) (mbt. deeltjes nadat ze zijn gescheiden van het oplosmiddel, bv. door centrifugering) opnieuw in suspensie brengen