Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Ik wil graag weten hoe het krachtenspel verloopt bij het slepen van een object, ik werk op een sleep?

Ik wil een collega en eigenlijk ook mijzelf, overtuigen van mijn idee. Benieuwd wie het juist heeft.
In bijlage heb ik geschetst hoe een sleepboot achteraan een groot zeeschip vaststaat met een soepele sleeptros.
Mijn stelling: hoe hoger punt 3 komt, tot soms wel stijl omhoog, hoe minder de resulterende kracht vanaf punt 3 recht naar achteren.
Als punt 3 op gelijke hoogte is met punt 2, enkel dan heb je de grootste kracht op het gesleepte schip recht naar achteren.

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
1.4K
Thecis
5 jaar geleden
In basis heb je volgens mij gelijk, met de correctie dat de resulterende kracht naar voren gericht is (het schip zal versnellen naar voren toe, niet naar achter)

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Je hebt gelijk.
Ais 2-3 volledig horizontaal loopt dan heb je de volle 60 ton als trekkracht.
Zou 2-3 volledig verticaal lopen dan is er nul ton trekkracht in horizontale richting en trek je het schip et 60 ton omlaag.
Hoe horizontaler de sleeptros ligt, hoe groter de kracht in horizontale richting.
(Lees meer...)
Edraket
5 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding