Een moleculaire stof is een stof die enkel uit niet-metaalatomen bestaat. Een zout bevat een niet-metaalatoom EN een metaalatoom. Daarom is een zout geen moleculaire stof.
5 jaar geleden
WimNobel
5 jaar geleden
Salmiak (NH4Cl) is een zout maar bevat geen metaalatoom of -ion.
Thecis
5 jaar geleden
@WimNobel
Maar salmiak bevat wel waterstof H. Er is een reden dat waterstof H boven de alkalimetalen wordt geplaatst. Dat is omdat waterstof over het algemeen (het absolute merendeel van de tijd) als ion positief geladen is, net zoals de metalen. In die zin kan je het als metaal zien.
LeonardN heeft in feite gelijk. Een andere benadering is dat een zouten uit ionen bestaat en een moleculaire stof uitsluitend uit atomen. Maar ook daar zijn weer uitzonderingen op.