neemt de massa van iets toe als het zich verplaats met een snelheid?

Is het zo dat als je iets sneller laat gaan bijvoorbeeld een bowlingbal. De massa toeneemt?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.8K

Het beste antwoord

Volgens de relativiteitstheorie neemt de massa toe als de snelheid toeneemt. Bij 'normale' snelheden nauwelijks meetbaar, maar bij snelheden die de lichtsnelheid benaderen is dit effect een doorslaggevende factor. Het object zal nooit de lichtsnelheid bereiken door de toename van de massa. Alle energie die toegevoegd wordt aan het object (om te versnellen) zal omgezet worden in massa.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als toevoeging. Dit verschijnsel is relatief. Dus als je de bowling bal rolt neemt zijn massa toe ten opzichte van de rusmassa toen je hem vast had, maar ren je daarna met dezelfde snelheid naast de bal mee dan zal de bal weer dezelfde massa hebben als toen je hem in je handen had. N.B. uitgaande van een bowlingbaan van oneindige lengte, rollen zonder wrijving zodat de snelheid niet afneemt etc...
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dank je wel voor je antwoord. Ik heb er echt wat aan gehad, bedankt.

Andere antwoorden (2)

Nee, de massa blijft gelijk, tenzij het een sneeuwbal is die steeds meer sneeuw vasthoud naarmate je hem verder rolt.

De energie veranderd wel, een bowlingbal die 50kmpu gaat heeft meer energie dan een bowlingbal die 20kmpu gaat. Maar die energie zul je er eerst zelf in moeten stoppen door de bal te gooien.

Toegevoegd na 1 minuut:
Ben het overigens wel met bovenstaande antwoord eens maar dat is bij normale aardse bezigheden inderdaad verwaarloosbaar
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als de snelheid van de bowlingbal toe neemt neemt de energie van de bowlingbal ook toe. En volgens e=mc^2 is massa energie en energie massa. Dus neemt de massa ook toe als de snelheid toe neemt. Alleen bij de snelheden die wij gewend zijn neemt de massa bijna niet toe, het valt te verwaarlozen. Maar bij snelheden die de lichtsnelheid naderen is het effect wel merkbaar.De formule om de massa toename te berekenen is
m+ = mc^2 * (1/(√1-(v^2/c^2)-1)/c^2
waarbij
m+ de toename in massa is
m de rustmassa is
c^2 de snelheid van het licht in het kwadraat is
v^2 de snelheid van het voorwerp in het kwadraat

hopelijk heb je er wat aan
groetjes weetnietveel