Standaard RGB kleurencirkel versus het spectrum van zichtbaar licht?

Hoe komt het dat in het kleurenpalet van een schilder de kleur violet tussen blauw en rood in ligt, terwijl blauw en rood in het kleurenspectrum uitersten van elkaar zijn?

Kijk maar eens naar de onderstaande afbeeldingen.

De onderste geeft duidelijk het zichtbare spectrum weer, met violet en blauw (kleinste golflengten) aan de ene kant en rood (grootste golflengte) aan de andere kant.

De bovenste afbeelding echter geeft het kleurenpalet van de schilder weer, die ook volstrekt logisch lijkt (als je rood en blauw mengt krijg je namelijk violet).

Hoe komt het dat deze twee afbeelding voor mijn rede niet te verenigen zijn? Ik bedoel; als je rood (grootste golflengte) en blauw (kleine golflengte) met elkaar mengt, krijg je violet (nog kleinere golflengte dan blauw??).

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.5K

Het beste antwoord

Het verschil ontstaat door het verschil in "mengen" van kleuren.

In het kleurenspectrum dat jij noemt, worden de kleuren gemengd door ze bij elkaar te voegen. In pigmenten van de schilder stralen echter geen licht uit, ze absorberen licht. Meng je daarmee twee kleuren, dan trek je beide kleuren van wit af.

Voorbeeld:
--  In het kleurenspectrum maak je de kleur rood door met zwart (geen licht) te beginnen, en daar de kleur rood aan toe te voegen: de lamp straalt rood licht uit.
--  De schilder maakt rood door met wit te beginnen, en daar alle kleuren behalve rood van af te trekken: de pigmenten absorberen alle kleuren behalve rood.

Daarom wordt de eerste vorm additieve kleurmenging genoemd (je telt de kleuren op bij zwart), en de tweede vorm subtractieve kleurmenging (je trekt de kleuren af van wit).
Cryofiel
13 jaar geleden
Cryofiel
13 jaar geleden
De mens neemt niet een golflengte waar. De mens neemt waar in welke mate elk van de drie kleur-receptoren wordt geprikkeld. De verhouding tussen de drie prikkelsterktes wordt door onze hersenen vertaald in een kleur, de totale sterkte van de drie prikkelsterktes wordt vertaald in een helderheid. Er is dus geen één-op-één-relatie tussen golflengte en waargenomen kleur. Je kunt dat al zien aan het feit dat er drie primaire kleuren zijn, die vaak in een driehoek worden weergegeven, terwijl het spectrum eendimensionaal is. Er zijn dan ook, voor de meeste kleuren, meerdere combinaties van golflengten die alle in dezelfde kleurwaarneming resulteren. Er IS dan verschil, dat je kunt meten met een spectrumanalysator, maar je ziet GEEN verschil. Nog een manier om helder te maken waarom jouw voorbeeld (blauw plus rood geeft violet) geen hout snijdt: de drie elementair kleuren samen geven wit - waar vind je wit in het spectrum, welke golflengte heeft dat? Je ziet dat er een vertaalslag zit tussen de echte werkelijkheid, namelijk die van de spectrale verdeling van de golflengten, en de waargenomen werkelijkheid, namelijk de kleur die we zien. Ik hoop dat ik het hiermee wat heb kunnen verduidelijken. Je hebt trouwens wel een heel herkenbare manier van denken - aan het eind van mijn middelbareschooltijd worstelde ik op precies dezelde manier met precies hetzelfde probleem!
Cryofiel
13 jaar geleden
Nee, het is geen interferentie. Bij interferentie zit je nog steeds op het spoor van iets dat in de fysische buitenwereld gebeurt, en vervolgens door ons wordt waargenomen. Hier is sprake van rood en blauw licht. Het rode licht activeert de rode fotoreceptoren in het netvlies, het blauwe licht activeert de blauwe fotoreceptoren. Geheel onafhankelijk, dus van interferentie is geen sprake. Het brein (*) krijgt dus door dat de rode en de blauwe fotoreceptoren zijn geprikkeld. Het brein interpreteert dat als de kleur violet. (*) Bij het zicht is niet alleen het brein betrokken. De cellen die direct achter de lichtgevoelige cellen van het netvlies liggen, doen al een grote hoeveelheid voorverwerking. Het is dus niet de ruwe data die van het oog naar het brein wordt gestuurd, maar de voorverwerkte data. Voor het gemak heb ik dit alles maar even samengevat met de kreet "het brein".

Andere antwoorden (1)

Er is een wereld van verschil tussen het mengen van kleurenlicht en lichtabsorberende kleuren.
Als je alle kleuren met licht mengt krijg je wit. Als je alle verfkleuren vermengt krijg je bijna zwart. Het is dus niet te vergelijken op die manier.
Plaatje bij antwoord
AWM