Bestaan er echte EMP bommen als in spellen als Modern Warfare 2?

Veel spelletjes bevatten veel fictie maar bestaan er echt zulke EMP bommen die binnen een grotere straal, ongeveer 3000 km bijv., kunnen vernietigen en hoe gaat dat dan. Worden er dan elektrodeeltjes weggeslingerd of maakt het deel uit van een atoombom?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.3K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, een nuke= atoombom. Een EMP stoort alles wat op elektronica draait als je red dot tot je hardbeat sensor.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
EMP=Electro Magnetic Pulse?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Wooods: Een EMP zou wel een atoombom kunnen zijn. Een atoombom genereert namelijk een elektromagnetische puls (= EMP).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zie http://en.wikipedia.org/wiki/Electromagnetic_pulse#Starfish_Prime
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
een van de effecten van een atoombom is het ontstaan van een flinke EMP.
Het effect van zo'n puls wordt volgens mij flink overschat: de meeste apparatuur is vrij eenvoudig tegen flinke pulsen te beveiligen. Dat kost natuurlijk wel geld, dus de meeste huishoud pc's en -flatscreens zullen die beveiliging niet hebben. Militairen zullen zich veel minder zorgen maken.

Het beste antwoord

Ja, die bestaan:

http://en.wikipedia.org/wiki/Explosively_pumped_flux_compression_generator

"An explosively pumped flux compression generator (EPFCG) is a device used to generate a high-power electromagnetic pulse by compressing magnetic flux using high explosive."

Oftewel: door middel van explosieven wordt een magnetische flux gecomprimeerd, waardoor er een elektromagnetische puls ontstaat.