Hoe komt het toch, dat je het nu koud hebt wanneer je de verwarming op 18 hebt staan en niet in de zomer in dunne kleding met 18 gr.?

In de wintermaanden hebben we dikkere kleding aan en toch voel je je niet prettig wanneer de temperatuur in huis maar 18 graden is. In de zomermaanden lopen we in dunne kleding en hebben we geen hinder van koude bij 18 gr.

Toegevoegd na 53 minuten:
Zelfs wanneer je zomers in de schaduw zit bij `n temperatuur van 18 gr. heb je het niet koud.

Toegevoegd na 56 minuten:
ook heb je het dan niet koud wanneer de zon nìet schijnt

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4.6K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het kan gewoon tussen je oren zitten.

Antwoorden (5)

Dat komt ongetwijfeld door de zon. Zonnewarmte verwarmt je van buiten en van binnen. Het is licht, lekker warm, je kunt zonder jas naar buiten. Maar nu is het donker, er komen geen zonnestralen door de mist heen, de wind is guur. Je zit meer in huis en dan beweeg je vanzelf ook minder. Daardoor heb je meer bijverwarming nodig.
Amadea
12 jaar geleden
Omdat vochtigheid een grote rol speelt, bijvoorbeeld in de zomer heeft de lucht een bepaalde warmte en in de winter is de lucht kill
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoi,
Nou als je dikke kleding aan hebt heb je meestal lange mouwen en lange broek en als dan bijv. een stukje bloot lijf bij je buik zit dan graag je het daar koud van!
En in de zomer ben je actief bezig je bent lekker warm van dat bezig zijn.
En in de winter zit je zo op in hoopje in die kleding daar word je niet actief van nartuurlijk!!!!!!!!!!!
Groetjes Pleuntje
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens mij heeft dit te maken met wat ik voor het gemak maar "koudestraling" noem.

Ik zal het uitleggen aan de hand van zo'n luxe chronoterm waarmee je de cv kunt regelen. Als je die zo instelt dat het bijv om 8 uur in de ochtend 19 graden is en je komt 's morgens beneden zul je tot je verbazing zien dat hij op 19 of zelfs op 20 staat.

Kom je 's middags uit je werk en staat hij nog steeds op 19 graden ingesteld zal het dan gewoon 19 graden zijn.

Dit komt omdat in de ochtend de muren en de meubels nog koud zijn al is de lucht naar 19 graden opgewarmd. Dit voelt relatief koud aan DAAROM stookt hij het express 1-2 graden warmer om daar voor te compenseren.

Die meubels en muren stralen zeg maar kou uit (eigenlijk het omgekeerde van een kachel die warmte uitstraalt) en dat voel je en daarom kan het koud aanvoelen bij een luchttemperatuur die je onder andere omstandigheden ok zou vinden.

Dat verschil is er ook tussen zomer en winter, vooral in de avond koelt de lucht wel af naar 18 graden maar alle muren in huis zijn dan VEEL warmer dan in de winter, en zo kan het toch behaaglijk voelen.

Zeer extreem voorbeeld is zo'n terraskachel. Het zijn maar een paar gloeidraden maar daardoor kun je in de vrieskou buiten zitten zonder te bevriezen, terwijl de lucht om je heen gewoon koud is.
amigo
12 jaar geleden
Als je in twee verschillende ruimtes zou zitten met een temperatuur van 18 gr C en onder precies de zelfde condities, dan zou je je in beide ruimtes het zelfde moeten voelen.
In jouw voorbeeld is de temperatuur gelijk, dus moeten andere conditie niet het zelfde zijn.
De grootse invloed op de gevoelstemperatuur in jouw voorbeeld is de luchtvochtigheidsgraad of te wel de relatieve vochtigheid. Deze is in het algemeen in de winter hoger dan in de zomer, en in een vochtige omgeving voelt de mens zich sneller onprettiger (lees kouder).
Invloeden als wind en directe zonnestralen zijn hierbij voor het gemak buiten beschouwing gelaten, anders wordt het een joodse rabbi op GV.