We hebben meer vrije tijd gekregen en gaan vaker naar verre, zonnige oorden. De totale hoeveelheid schadelijke UV-straling die ons bereikt is daardoor toegenomen. De negatieve effecten zijn pas op lange termijn zichtbaar. Harry Slaper, stralingsdeskundige bij het RIVM: "Goede huidbescherming is en blijft van groot belang."

Volgens de stralingsdeskundige is de hoeveelheid UV-straling sinds de jaren 80 toegenomen. Dat de zonkracht daardoor ook evenredig toeneemt is daarmee niet gezegd. "De mate van zonkracht hangt af van meerdere factoren: van de bewolking en van de hoeveelheid stofdeeltjes in de lucht. Ook de dikte van de ozonlaag speelt een rol: deze filtert in feite de UV-straling."

Voor Nederland geldt een maximale zonkracht van rond de 8. Dat heeft alles te maken met de stand van de zon. "Hoe hoger de zon staat, hoe korter de afstand naar het aardoppervlak en hoe meer UV-straling de aarde bereikt."
AWM
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

nee, of er moet mij iets ontgaan zijn.
de zon staat nog evenver verwijderd en is nog even actief. de stand van de aarde is nog hetzelfde. er zijn geen belemmerende omstandigheden verdwenen.
dus ik zou niet weten waarom.