hoe bereken je de water hoeveelheid bij een uv ontsmeter?

Ik moet water door een UV ontsmetter laten gaan maar een paar berekeningen heb ik al gemaakt maar nu kom ik met een probleem
De gegevens :
4 lampen van 75 watt

De UV straling moet zijn minimaal 250 Mili joules dat berken je met de formule watt * verblijftijd
75 *4 = 300
300watt *0.84sec = 252 mj
Dat beteken dat het water 0.85 sec in de UV kamer hoeft te zitten langer mag ook
ongeveer 1 kuub (1000 liter) verwerken per uur is genoeg ik heb een pomp gezien die 6000 per uur geeft c met een zand filter maar nu komt de vraag hoeveel liter per uur of min kan er door de UV lamp heen zodat de pomp (nog niet aan geschaft ) bepaald kan worden of hoe veel die geremt moet worden

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.2K
Reddie
6 jaar geleden
Je verhaal zou voor jezelf (en voor ons) helderder zijn als je overal de juiste eenheden zou vermelden.
Watt is met een hoofdletter (W)
"Mili joules" zijn mili Joules (mJ).
"75 *4 = 300" wat keer wat is wat?
Joules zijn met een hoofdletter (J).
"0.84 sec" is 0.84 s.
"0.85" ?
"6000 per uur", watte?
Verder onduidelijk
"laten gaan" versus "UV kamer " versus "door de UV lamp heen".
"geremt".
Een wetenschappelijke vraag wetenschappelijk correct formuleren, anders is die niet te beantwoorden.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Beste Theo ,Jan
Hartelijk bedankt voor jullie reactie ik ben vandaag achter de maten aan gegaan
Met resultaat de kamer is een rvs buis met twee aan sluit punten van 50 mm
de buis is 14 cm breed en 84 cm lang
van de rand tot de lamp zit 3 cm en van lamp naar lamp zit 7 cm
de inhoud van de kamer is ongeveer 13 liter

Antwoorden (1)

Het gebrek aan dimensies speelt je parten.
De UV straling moet zijn minimaal 250 mJ.
mJ is een hoeveelheid energie.
Dan moet je weten per hoeveelheid water je die energie er in moet stoppen.
Je lampen hebben samen een vermogen van 300W.
Dat is 300 J/s, ofwel 300.000 mJ/s.
Stel je moet 250 mJ per liter instralen.
Dan kun je dus
300.000 mJ/s gedeeld door 250 mJ/liter,
dat is ca. 1000 liter/s behandelen.
( 250 mJ per liter is dus vast niet correct )
Je ziet, als je overal de juiste dimensies noteert, dat je dan vanzelf op het goede spoor komt.
Reddie