Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Is het Higgs deeltje nu al gevonden of niet?

Ze zouden dat toch recent gaan uittesten met die nieuwe deeltjesversneller? Ik heb er niets meer van gehoord?

Sub-vraag: Als ze het deeltje vinden wat betekent dat dan ook al weer? En wat als ze het niet vinden?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
580

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (3)

Geen bericht = geen goed bericht. Dus nog niet gevonden, maar kan jaren duren voor bewezen wordt dat dat lichtflitsje een Higgsdeeltje is.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, het is nog niet gevonden, maar de experimenten zijn pas sinds kort volop aan de gang, en de resultaten worden nog volop geanalyseerd.

Als het gevonden wordt, is dat een indicatie dat men de juiste richting in aan het zoeken was. Als het niet gevonden wordt, betekent het dat er verder gezocht moet worden, of de modellen moeten worden aangepast. Maar dat is niets nieuws, in de wetenschap - als blijkt dat je het niet bij het juiste eind hebt, ga je verder kijken naar een oplossing die wel werkt.

Hoe dan ook, beide resultaten zullen waarschijnlijk vele nieuwe vragen oproepen, waarna de zoektocht naar antwoorden onverminderd verder zal gaan.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
AWM
13 jaar geleden
+1. Ik hoorde inderdaad van een wetenschapper, dat ze even blij zullen zijn als aangetoond wordt dat het niet bestaat. Dan weten ze dat de theorieën niet kloppen en kunnen wat nieuws gaan bedenken.
Het Higgsdeeltje is inderdaad nog niet gevonden, het kan echter zijn, dat het -door zijn eigen zwaartekrachtveld-
de ruimtetijd om zich heen krult en derhalve op een andere
manier zichtbaar gemaakt moet worden.
Zwaartekracht beinvloedt nu eenmaal tijd.
Mogelijk moeten we een afgeleide detectie toepassen, we doen nu al niet anders, iedereen weet dat er zwaartekracht is, de veroorzaker hult zich mogelijk in zijn eigen femto-tijdmachine.
Je mag rustig weten dat het een groter feest is als het Higgsdeeltje "gevonden wordt"dan wanneer Oranje wereldkampioen wordt, dat laatste is na een paar weken weggebd, dat eerste zal veel handvatten geven verder in de materie (letterlijk en figuurlijk) door te dringen.

Toegevoegd na 13 minuten:
ik was je subvraag vergeten, als we het Higgsdeeltje vinden/leren kennen, kunnen we inzicht krijgen hoe de oerkracht zwaartekracht eigenlijk ontstaat, nu zien we het als een onlosmakelijk deel wat aan materie kleeft.
Er is echter veel meer zwaartekracht in het waarneembare heelal dan er materie is, wel 20X zoveel.
We hopen dat we (in de verre toekomst) het Higgsdeeltje kunnen manipuleren, zwaartekracht zou dan misschien zelfs tijdelijk uitschakelbaar zijn.
Dit zou super handig zijn voor het versnellen /vertragen van voertuigen en mensen.
Nu kan een ruimtevaartuig niet sneller optrekken dan met enige malen de zwaartekracht die we op aarde kennen, anders gaan we kapot.
De raketontwerpers moeten hier terdege rekening mee houden, anders verandert een mens in een soort ketchup,
zeer naar voor de astronaut(e)+ familie en onhandig voor de uit te voeren taken.
Zou men de zwaartekracht uit kunnen schakelen dan kan er sneller versneld worden en wellicht met minder energie.
Wat ik hier neerschrijf is wat SF achtig , maar sommige (goede) SF extrapoleert op toekomstige verwachtingen.
Als het lukt, gaat heel veel kennis toenemen, het is op dit moment een beetje de kurk op de fles champagne.
Nu lopen we vast op het Higgsdeeltje.
Ik verwacht stellig dat het gevonden wordt, alleen vraag me niet wanneer.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding