heb je nog luchtweerstand als je net zo snel gaat als de wind?

Bijvoorbeeld
Je rijd 80 km per uur in de zelfde richting als de wind die waait met 80 km per uur.....

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.3K

Antwoorden (9)

Ja,maar die weerstand is dan verdisconteerd in de weerstand die de wind ondervindt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Coole vraag, maar wat betekent dat? kan je dat uitleggen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
een - : windweerstand ontstaat door wrijving tussen de lucht en een bewegend voorwerp.
Als wind en voorwerp even snel bewegen is er dus ook geen weerstand.
Nee. Luchtweerstand is een wrijvingskracht. Als de twee objecten (lucht en voorwerp) precies even snel gaan is die kracht nul. Als de wind harder blaast dan de auto rijdt, is de luchtweerstand negatief.
escape
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Maar dat drukverschil is dan ook nihil, dus blijft de conclusie overeind dat er dan geen effectieve luchtweerstand is.
In theorie heb je dan geen weerstand, in de praktijk zul je altijd wat weerstand hebben want windsnelheid is altijd een soort gemiddelde met wervelingen en snelheidsverschillen, ook in het stuk waarbij jij (op je cruise control) heel stabiel 80 km per uur gaat. Gemiddeld gaat de wind dan 80 maar mogelijk aan de linkerkant van je auto 82 en rechts 78 (als voorbeeld).

Je zet er niet bij of je het puur theoretisch bedoeld daarom deze toevoeging.
12 jaar geleden
Nee, dat is de situatie in een luchtballon.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je een vogel bent, heb je wind mee, heb je een grote vrachtwagen, heb je ook veel meer oppervlakte om die "meewind" op te pakken. Het is maar hoe je het bekijkt ;) Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Luchtweerstand ontstaat door de verstoring van een luchtstroming door een voorwerp. Als een auto met meewind rijd, dan staat de lucht ten opzichte van de auto stil, maar de lucht staat niet stil ten opzichte van het wegdek. Daar verschilt dus de snelheid van de auto en de snelheid van de lucht en daar heb je dus wel degelijk luchtwrijving.
Zelfs als een auto zou rijden op een rollerbank zouden de draaiende wielen zelfs luchtwrijving hebben, omdat deze zelf luchtstromingen veroorzaken.
Met een auto zou er in theorie een windsnelheid zijn waarbij het verlies door luchtwrijving volledig wordt gecompenseerd, of zelfs energie bespaard voor de auto. Maar dan moet je ook rekening houden met de invloed van de windsnelheid op de luchtinlaat en andere factoren.
Windsnelheid heeft dus invloed op je brandstofverbruik.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
lijkt flauw opgemerkt maar in vrijeval ga je ook mee met de wind maar val je uiteraard met forse snelheid.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Weerstand is een kracht tegengesteld aan de richting waarin een object zich begeeft.
In het geval van meegaande wind ondervind je dus geen luchtweerstand.
11 jaar geleden
Ja.

Ook de wind heeft last van weerstand.

Als de windsnelheid op een hoogte van één meter 80km/h is, is de snelheid direct boven de grond vele malen lager.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dan zou zand en blad niet op kunnen waaien.