is er een vaste schrijfwijze voor bv C6H12O6? (ipv C6O6H12?)

Hetzelfde geldt voor bv CO2 vs. O2C...?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.3K
Reddie
9 jaar geleden
Er is inderdaad een voorkeur"spelling". Raadpleeg IUPAC.

Antwoorden (3)

Ja die is er, dit is zelfs internationaal afgesproken.
Dus een andere volgorde is letterlijk genomen niet echt fout maar wel ongepast en voor veel mensen, die gewend zijn aan de standaardmethode, erg onduidelijk

Toegevoegd na 5 minuten:
Wat het nog ingewikkelder maakt is dat het wel toe is gestaan, delen van het molecuul ook zo te beschrijven.

Dus C6H12O6 is correct en H12O6C12 eigenlijk niet
Maar bijv C3H8 kan ook geschreven worden als: CH3-CH2-CH3
Als er vertakkingen zijn moet dan de volgorde alfabetisch zijn, zie ook de link
9 jaar geleden
Ja, dit wordt gedaan door middel van de molecuulformule.

Deze systematische formules zijn ontwikkeld door de Zweedse chemicus Jöns Jacob Berzelius.

Een gegeneraliseerde regel luidt dat de elementen in de molecuulformule worden weergegeven in volgorde van hun atoomnummer. Hierop bestaan in de praktijk talloze uitzonderingen.

In de organische chemie plaatst men de koolstof (C) vooraan, gevolgd door het waterstof (H). De overige elementen komen dan in alfabetische volgorde. Bijvoorbeeld Chloorethaan: C2H5Cl, waarbij de twee koolstofatomen de hoofdstructuur vormen en de waterstofatomen samen met het chloor hieraan gekoppeld zijn.
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Mooi gekopieerd, maar ik denk dat de heer Vraagsteller deze info zelf ook had kunnen uitvogelen.
Antoni
9 jaar geleden
Wie de term "molecuulformule" niet kent, zal deze informatie ook niet makkelijk kunnen vinden. Er is volgens mij niets mis met kopiëren uit Wikipedia. In die encyclopedie staan veel dingen eenvoudig en duidelijk uitgelegd. Het lijkt mij onnodig opnieuw het wiel uit te vinden door een eigen tekst te schrijven als er al een duidelijke tekst bestaat. Daarbij ben ik geen specialist op dit gebied en is de tekst op Wikipedia geschreven door mensen die er meer van weten dan ik. Ik ga ervan uit dat de vraagsteller wel tevreden is met dit antwoord.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@b4sd3cock: Het gebeurt vaker wel dan niet dat vraagsteller de info makkelijk zelf had kunnen vinden. Kijk nog maar eens goed hier rond.
Thecis
9 jaar geleden
Helemaal mee eens, ook al is het gekopieerd. Het klopt gewoon. Compensatie +
Het is officieel zo dat je het op alfabetische volgorde moet doen. Dus ook geen O2H. O komt echter later voor in het alfabet, de H eerder. Je moet dus H2O hebben. Bij jouw vraag is dus de eerste stelling goed.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Thecis
9 jaar geleden
Totdat chemici zelf dingen gaan bedenken en voor ethanol C2H5OH schrijven...