Alkaanzuren

Toegevoegd na 2 minuten:
Vetten (tri-glyceriden) worden door loog gesplitst in glycerol en alkaanzuren. Die alkaanzuurmoleculen hebben een kop die aan water bindt en een staart die aan vet/olie/vuil bindt.

Toegevoegd na 4 minuten:
Voor de volledigheid het zijn de (natrium)zouten van de vetzuren.

Toegevoegd na 11 minuten:
Twee bekende zuren in zeep zijn Laurinezuur en Stearinezuur. Op zeep zie je dan ook nog wel eens staan natriumlaurinaat of natriumsterinaat. In het engels sodiumlaurinate, sodiumstearinate

Toegevoegd na 14 minuten:
Het eenvoudigste alkaanzuur is mierezuur. Dat wordt niet gebruikt in zeep. Dat molecuul is te klein. Voor azijnzuur geldt hetzelfde. De alkaanzuren in zeep bestaan uit moleculen die groter zijn. Voor meer info over alkaanzuren zie de bron.

Toegevoegd na 16 minuten:
Dus zeep is gemaakt van natriumzouten van alkaanzuren. En zeep wordt gemaakt door vetten te behandelen met natronloog.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zeep ontstaat door de verzeping van een vet met loog. Ook is het mogelijk om zeep van een vetzuur met loog te maken. Het product wordt in combinatie met water gebruikt als schoonmaakmiddel. Toiletzeep van een normale, alledaagse kwaliteit wordt meestal gemaakt van rundvet, olijfolie, palmolie, palmpitolie of kokosolie. Voor de exclusievere soorten zeep wordt soms gebruikgemaakt van exotische oliën en vetten als sheabutter.
Behalve zeep bevatten zeeptabletten in de meeste gevallen ook hulpstoffen zoals plantaardige of synthetische geurstoffen en kleurstoffen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In zeep zit vet, natronloog, geurstof en kleurstof. Samen met het stofje natronloog verandert vet in zeep.
Amadea
12 jaar geleden
Zeep wordt gemaakt door een loog (NaOh) aan te maken van gootsteenontstopper en water (echt waar dit wordt ook toegepast in de standaard fabriekzepen). Het loog wordt toegevoegd aan een combinatie van gesmolten vetten.

Natuurlijk gaat dit allemaal wel met een recept, en doe je niet zomaar wat.

De juiste hoeveelheid vetten met loog brengt een verzepingsproces op gang met als product: ZEEP. Je voegt er naar keuze een leuk kleurtje en geurtje aan toe.

Er blijft geen spoor meer over van het loog.