met welke methode kan je verschillende soorten water onderscheiden?

met verschillende soorten water bedoel ik Spa reine, Spa fruit, Evian

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.6K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Met het etiket op de fles? Wat bedoel je met onderscheiden?

Antwoorden (1)

Verschillende soorten water bevatten verschillende ingrediënten in verschillende hoeveelheden.

Je zou de waters dus kunnen onderscheiden door de gehaltes aan mineralen (Mg, Ca, Na, ...) en anionen (Cl, SO4, F, ...) te meten.

Eventueel kun je andere stoffen (toegevoegde vitaminen, vruchtensappen, ...) meten.

Cryofiel
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Bij de meeste bronwaters staan die mineraalgehaltes gewoon op het etiket, en ook toegevoegde (smaak)stoffen moeten op het etiket staan; scheelt een hoop meetwerk ;-)
LeonardN
6 jaar geleden
Ik ga uit van een blinde test waarbij de leraar vier glazen water geeft en vier etiketten geeft en de leerlingen de glazen bij de etiketten mag vinden. En dan niet via smaakproeven natuurlijk :D
Cryofiel
6 jaar geleden
@JanJ2002, ik ga uit van de situatie dat je een glas water hebt van onbekende oorsprong, en dat je moet bepalen uit welke van een serie flessen dat water is gekomen. Ongeveer zoals @LeonardN beschrijft dus.
Thecis
6 jaar geleden
@janJ2002
Daarbij komt ook nog dat er autoriteiten zijn die steeksproefsgewijs controleren of de gehaltes overeenkomen met de etiketten. Voor dit soort analyses kan je heel goed gaschromatografie gebruiken. Voor grotere moleculen zoals vitamines kan je beter HPLC gebruiken (vloeistofchromatografie) met een goede voorbewerking (is zeker nodig voor vitamine C aangezien dat instabiel is in zonlicht).