Kan de stroomkring (zie foto) anders worden ingedeeld?

Maakt het uit of ik de collector en emittor omdraai? En: wanneer het beveiligingsdraadje verbroken wordt, stroomt er dan ook stroom door de weerstand? Of gaat het rechtstreeks van spanningsbron naar lampje en naar de min?

Toegevoegd na 8 minuten:
EN: kan ik het lampje tussen emittor en MIN pool bevestigen en behoud het dan zijn werking?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Het beste antwoord

Zoals al vermeld werkt de schakeling niet als je emitter en collector verwisselt, ik heb het even geprobeerd met de genoemde onderdelen en een 12V 1W lampje op 12V batterij. Bij verwisselen gloeit het lampje zwakjes en is er weinig verschil bij open of gesloten draadje. Over de toevoeging op jouw vraag: als je de collector rechtstreeks aan de +12V hangt en het lampje tussen emitter en 0V hangt dan werkt de schakeling ook, er zal dan bij open beveiligingsdraad iets minder stroom door de weerstand vloeien dan bij de getekende situatie.

Toegevoegd na 5 minuten:
Voor de volledigheid: er vloeit altijd stroom door de weerstand: bij gesloten draadbrug rechtstreeks naar 0V via de brug, als de draadbrug los is zal de stroom via de basis van de transistor naar de emitter vloeien. Omdat er tussen basis en emitter een spanning van 0,6V staat zal de stroom dan wel iets kleiner zijn.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Als je de collector en emitter omdraait dan werkt je hele schakeling niet d.w.z. het lampje blijft dan branden of het draadje onderbroken is of niet...
De stroom door de weerstand is 1,641mA als het draad onderbroken is en 1,751mA
als het draad gesloten is...

Ik heb je circuitje even gesimuleerd bij Circuitslab, om het zelf te doen zie bron:
https://www.circuitlab.com
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Zoals de schakeling hier staat is de BC 548 of 547 een aan/uit schakelaar.

De stroom brengt via de weerstand de Basis in geleiding en zal de spanning gaan via de Collector en Emitter van de transistor door het lampje. Het lampje brandt. Verbreek je A en B dan loopt er geen stroom meer naar de Basis en gaat het lampje uit.

Als je C en E verwisselt kan er geen spanning tussen + en - gaan, de transistor staat dan in sperrichting (diode) en blijft het lampje uit.