Wil de ph van het water verlagen met zoutzuur, hoe reken je dit uit?

Heb een zwembad van 50 m3 en wil de ph die nu 8 is verlagen naar 7,5, dus de ph met 0,5 verlagen, welke formule moet ik gebruiken om precies uit te rekenen hoeveel zoutzuur ik moet toevoegen als je weet dat het zoutzuur in de fles zelf 10% echt zoutzuur bevat.

Je hebt daar natuurlijk ph min voor, maar zoutzuur toevoegen kan ook, heb dit nagevraagd.
Ook vroeger toen ik nog jonger was werd het veelvuldig gebruikt door een zeer succesvolle kweker van tropische vissen om de ph op het goede niveau te brengen

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
15.6K

Antwoorden (2)

De pH is de logaritme van de concentratie H+-ionen in mol/l. In jouw zwembad is dat dus 8. De concentratie is dan 10^-8 mol/l =0,00000001 mol/l. In het zwembad zit 50.000 l water. Er is dus 50.000l x 0,00000001 mol/l = 0,0005 mol H+ ionen.

Je wilt naar pH 7,5. Dan heb je dus in het zwembad 50.000 l x 10^-7,5 = 0,0016 mol H+ ionen nodig. Je moet dus 0,0011 mol toevoegen.

Van jouw oplossing is niet helemaal duidelijk wat de concentratie is. Je hebt het over 'echt' zoutzuur. Zoutzuur is echter een oplossing van HCl-gas in water. Wanneer de pH op je fles staat, kun je uitrekenen hoeveel je nodig hebt met bovenstaande. Uitgaande van een 10x verdunde oplossing met pH 2. 1 liter hiervan bevat 0,01 mol H+ ionen. Toevoegen van 0,1 liter zou dan tot een waarde die in de buurt ligt moeten leiden.

Wanneer de oplossing in de fles minder geconcentreerd is, moet je meer toevoegen. Voor elke stap in pH omhoog 10x zoveel. Dus wanneer jouw fles pH 3 dan 1 liter. Bij pH 4 is het al 10 liter.

De vraag is of aanpassen van pH 8 naar pH 7,5 zoveel uitmaakt. pH=8 is lager dan zeewater (8,5). Wanneer je pH-neutraal wilt (daarmee wordt meestal huidneutraal bedoeld), moet je naar pH 5,5
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
"Je wilt naar pH 7,5. Dan heb je dus in het zwembad 50.000 l x 10^-7,5 = 0,0016 mol H+ ionen nodig. Je moet dus 0,0011 mol toevoegen." Helaas, buiten de bufferende stoffen vergeet je ook dat H3O+ en OH- elkaar neutraliseren. Ga je er van uit dat er geen bufferende stoffen in het water zouden zitten (wat in een zwembad in feite onmogelijk is, want niemand vult zijn zwembad op met gedemineraliseerd water) moet je de nodige OH- ionen neutraliseren (van 8 naar 7,5 maakt een verschil van 0,0342 op 50 m³) en moet je dus 0,0342 mol H3O+ ionen toevoegen ipv 0,0011 mol. In werkelijkheid zullen de bufferende stoffen ervoor zorgen dat je naar schatting eerder zo'n 10 à 15 mol H3O+ zal nodig hebben. Dat is dus enkele honderden malen meer! Vandaar dat titratie de juiste oplossing is en niet a.d.h.v. pH-berekeningen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Zoutzuur 30% heeft een pH van -0,98. Dat is dus knap heftig. Je praat dan over het toevoegen van slechts druppels. Zoutzuur 10% betekent dat in een oplossing van 1000 g 100 g HCl zit. Dat is 100 g / 36 g/mol = 2,7 mol. Het volume zal ongeveer 1 liter zijn, dus 2,7 mol/l. Om 0,0011 mol toe te voegen, heb je 0,0011/2,7=0,0004 liter, dus een halve milliliter nodig.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je hebt gelijk dat ik geen rekening heb gehouden met de bufferende werking van de mineralen.
Aan de hand van de pH kan je helaas niet uitrekenen hoeveel zoutzuur je moet toevoegen aan het zwembadwater omdat er tal van bufferende stoffen in het water zitten waardoor als je het in theorie zou uitrekenen, uitgaande van de pH, altijd te weinig zou toevoegen.

Om te weten hoeveel zoutzuur je moet toevoegen zal je dus een titratie van het zwembadwater moeten uitvoeren.

Neem een kleine hoeveelheid staal van het zwembadwater en voeg hier een pH-indicator aan toe met een omslagpunt of onderscheidbare kleur bij de door jou gewenste pH. Voeg nu druppel na druppel onder continu roeren/schudden een verdunde zoutzuuroplossing toe tot de gewenste pH is bereikt. Wacht voldoende lang en blijf roeren/schudden, de pH zal namelijk terug stijgen vanwege de CO2 die hierdoor ontsnapt. Ga verder met de titratie tot de pH lang genoeg op de gewenste waarde blijft.

Afhankelijk van de gekozen verdunningen en de hoeveelheid staal heb je slechts enkele druppels of vele milliliters moeten toevoegen.

In dat eerste geval deel je het aantal druppels door 20, dan krijg je het aantal ml.

Het aantal ml vermenigvuldig je dan met de verhouding tussen het zwembadwater en de hoeveelheid genomen staal. Heb je bijvoorbeeld 5 ml staal genomen dan vermenigvuldig je met 10.000.000 om te weten hoeveel je aan 50 m³ moet toevoegen.

Vervolgens (indien je een verdunning hebt gemaakt), deel je het resultaat nog door die gemaakte verdunning. Je komt dan uit op het aantal ml (of liter als je nog eens deelt door 1000) zoutzuur die je aan het zwembadwater zou moeten toevoegen om dezelfde pH te bekomen.