hoe is aangetoond dat de aarde 4,5 miljard jaar oud is ?

want ik vind het nogal vaag dat wetenschappers beweren dat de aarde 4,5 jaar oud is, en niet 4 of 5 miljard jaar.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

De ouderdom van de Aarde bedraagt volgens de wetenschappelijke consensus rond de 4,6 miljard jaar (4,6 × 109 jaar of 4,6 Ga). Deze schatting is gebaseerd op radiometrische dateringen van de oudst bekende aardse mineralen – kleine zirkoonkristallen uit de Jack Hills in West-Australië – en schattingen van de ouderdom van het zonnestelsel door astronomen, die weer gebaseerd zijn op radiometrische datering van meteorieten en stenen afkomstig van de Maan.

De Aarde ontstond volgens de meest aanvaarde theorie door accretie van de zonnenevel. Het exacte moment waarop deze accretie plaatsvond is moeilijk te bepalen, omdat de modellen voor accretie onderling verschillen in hoe lang het proces duurde: van enkele miljoenen jaren tot 100 miljoen jaar. De exacte ouderdom van de Aarde is daardoor op dit moment niet nauwkeurig te bepalen.

In de eeuwen voor de wetenschappelijke revolutie werd in Europa de ouderdom van de Aarde vooral bepaald aan de hand van gegevens in de Bijbel. Ook tegenwoordig accepteren met name conservatieve religieuze groepen alleen schattingen van de ouderdom van de Aarde die gebaseerd zijn op theologische gronden.

Kortom, het is nooit echt aangetoond in de zin van het bewijs is 100%, alles blijft dus een schatting. Al is die schatting wel erg onderbouwd met feiten en constateringen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Dat kan tot op heden niet zo exact worden vastgesteld, maar wel bij benadering (zie de andere antwoorden).
De wetenschap zegt nooit iets "vaag". Zij is dat deel van de maatschappij dat zich uitdrukkelijk ten doel heeft gesteld systematisch kennis te verwerven. De wetenschap heeft een eigen karakter wat blijkt uit haar methoden en conventies. De aldus ontwikkelde wetenschappelijke kennis vormt een specifieke reconstructie van een deel van de werkelijkheid en is opgebouwd met behulp van bepaalde wetenschappelijke methodes.
Een van de betekenissen van de wetenschap (buiten o.a. "weten") is het systematisch geordende geheel van het weten en van de regels, wetmatigheden, theorieën, hypotheses en systemen waarmee verdere kennis verkregen kan worden.
Daarop zijn hun beweringen en soms bewijzen op gebaseerd en daarmee zullen we het moeten doen.
De Christenen en Joden beweren dat de wereld zo'n 4 tot 6 duizend jaar geleden door God geschapen is. Over vaag gesproken, dat slaat helemaal nergens op, behalve dan op wat sprookjesverhalen.