Kan je shampoo maken van kleurstoffen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je vraag is onduidelijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Alleen met kleurstoffen is niet mogelijk.

Het beste antwoord

De basisfunctie van shampoo, meestal in vloeibare vorm, is om haar te wassen en reinigen. Daarvoor dient shampoo speciale eigenschappen te hebben. Het moet o.a veel schuim ontwikkelen om stof en vuil uit het haar te verwijderen, door het af te spoelen met water.
Er bestaan verschillende soorten shampoos voor verschillende soorten haar.

De belangrijkste ingrediënt is de oppervlak actieve stof (tenside). Deze verlaagd de oppervlaktespanning van de vloeistof, zodat deze een groter oppervlak kan vormen, waardoor de vloeistof makkelijk schuim vormt.
Daarnaast zijn er een aantal additieven toegevoegd b.v. om de viscositeit te verhogen, geurstoffen om het haar lekkerder te laten ruiken, conditioners om het haar meer glans en volume te geven en soms ook kleurstoffen.
Daarnaast zijn er allerlei speciale shampoos zoals antiroosshampoo, baby shampoo, etc

Je vraag: Shampoo kun je niet van kleurstoffen maken. Kleurstoffen kunnen wel deel uit maken van de receptuur van shampoo.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Shampoo zal een middel moeten bevatten dat bijvoorbeeld vet een beetje emulgeert zodat je dat uit je haar kunt spoelen.
De meeste kleurstoffen kleuren en hebben geen zeep-achtige functie, dus daar kun je geen shampoo mee maken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Natuurlijk niet
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarom dan niet?