De gedispergeerde fase is de niet-continue fase: de component die in druppeltjes is verdeeld. De dispergerende fase is de continue fase: de matrix waarin de gedispergeerde fase in is verdeeld (je kan er denkbeeldig mee door het gehele product lopen).
Voorbeelden:
mayonnaise - gedispergeerde fase is olie, dispergerende fase is water
boter: water is gedispergeerd, vet is dispergerend.
geklopte slagroom: melk is continue fase, vetdruppeltjes en luchtbellen zijn disperse fase.
13 jaar geleden
amigo
13 jaar geleden
helemaal mee eens. wat er nog grappig bij is dat bij mengen van twee vloeistoffen het van de verhouding (dus hoeveelheid van de één tov van de hoeveelheid andere) afhangt welke van de twee gedispergeerd is (de bolletjes) en welke de continue. En er zijn ook verhoudingen waarbij beide opties mogelijk zijn. Bij mengen van 2 vloeistoffen waarvan 1 wel geleidend (voor stroom)is en de andere niet kan door het doorvoeren van een stroom getest worden wat de continue fase is. als je geleidende vloeistof in de bolletjes zit kan de stroom er dus niet door want de bolletjes maken geen onderling contact
Utrecht
13 jaar geleden
Beste Mion,
Niet helemaal: zowel mayonnaise als boter bevatten 80% vet en 20% water. Toch is mayo een olie-in-water emulsie en boter een water-in-olie emulsie.
Het ligt dus meer aan de methode van bereiding én van de gebruikte emulgator. Afhankelijk van het HLB getal (hydrofiel/lipofiel balans) van een emulgator stimuleerd deze de vorming van een o/w of een w/o emulsie.
Gedispergerende bestaat echt niet. Net zoals gepasteuriserende niet bestaat. ;-)

Je zult dus waarschijnlijk bedoelen: wat is de gedispergeerde fase en de dispergerende fase?
Dispergeren is iets als verstrooien of ander gepruts met een stof, zoals heel fijn verdelen. Heeft iets met scheikunde te maken.

Ik stel mij voor dat bij een gedispergeerde fase het proces van dispergeren klaar is, en dat in een dispergerende fase, het proces van dispergeren nog bezig is.

Hier een citaat uit een blog, waar het woord wordt gebruikt. Zie link voor complete artikel.

"Voedsel van de koude grond is niets voor de moderne mens. Welnee. De consument betaalt zijn voedsel duur en de boer krijgt er bijna niks voor, dus tussen grond en mond kunnen talloze partijen een graantje meepikken. Zo ook de levensmiddelentechnologie en de chemische industrie.

Vandaar dat ons voedsel pas geschikt is voor vertering na hevig pasteuriseren, kristalliseren, granuleren, agglomereren, dispergeren, sedimenteren, fractioneren, centrifugeren, steriliseren, filtreren, fermenteren, extraheren, extruderen, modificeren, homogeniseren en blancheren. En glaceren graag ook een beetje."